۳۲ استاد برجسته و ۴۳ نخبه هنری، فردا معرفی و تقدیر می‌شوند

در حضور رییس جمهوری

مراسم اعطای دومین مرحله‌ جایزه ملی علامه طباطبایی ویژه اساتید و نخبگان برجسته و اولین دوره اهدای جایزه شهید آوینی ویژه هنرمندان نخبه و استعداد‌های برتر هنری فردا صبح با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هنر ایران، دکتر سید حسن حسینی، معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در نشست خبری برگزاری این مراسم که صبح دوشنبه در محل معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری برگزار شد با بیان این‌که جایزه ملی علامه طباطبایی ویژه اساتید و محققان برجسته یکی از مهم‌ترین جوایز بنیاد ملی نخبگان محسوب می‌شود گفت: اولین دوره این جایزه سال قبل به ۴۰ نفر از اساتید و محققان برجسته اعطا شد که تسهیلات و امکانات کافی برای انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در اختیار آنها قرار گرفت.

وی با بیان این‌که دومین دوره جایزه ملی علامه طباطبایی به ۳۲ استاد و محقق برجسته در رشته‌های مختلف اهدا خواهد شد، تصریح کرد: انتخاب اساتید و محققان برجسته به شکل فراخوان بنیاد ملی نخبگان از اساتید برجسته، استادان نمونه کشوری، چهره‌های ماندگار علمی، اعضای فرهنگستان‌ها صورت می‌گیرد که در این حالت اساتید مدارک و سوابق علمی خود را به بنیاد ارسال کرده و یا دیگران این محققان را به بنیاد معرفی می‌کنند.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان افزود: در دومین دوره از میان ۶۰۰ نفری که در فراخوان شرکت کردند پرونده ۲۰۰ نفر در شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان و کمیته‌های وابسته به آن بررسی و با دقت و وسواس علمی لازم ارزیابی شد. در نهایت ۳۲ استاد و محقق برجسته در گروه‌های شش‌گانه شامل علوم پزشکی، علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی انتخاب شدند.

وی دربارهٔ‌ی تسهیلات اعطایی به اساتید و محققان برجسته گفت: این گروه از مشمولان حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان یک اعتبار پژوهشی ۵۰ میلیون تومانی جهت انجام یک طرح تحقیقاتی مشخص دریافت می‌کنند. هم‌چنین می‌توانند از محققان خارج از کشور تا سه سال جهت حضور در ایران دعوت کنند که در این صورت هزینه‌های آن محقق را بنیاد ملی نخبگان تقبل خواهد کرد تا تعامل استادان ایرانی و خارجی افزایش یافته و دانشجویان ایرانی نیز از اساتید بنام خارجی استفاده کنند.

حسینی ادامه داد: محققان و اساتید برجسته مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان می‌توانند از چهار دانشجو و محقق پسادکتری استفاده کنند که در این صورت بنیاد ملی نخبگان حقوق کامل یک استادیار پایه یک را به دانشجویان پسادکتری اعطا خواهد کرد. هم‌چنین اساتید و محققان برجسته می‌توانند از کمک هزینه حج عمره برای خود و یکی از اعضای خانواده و بیمه کامل درمانی استفاده کنند.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به چالش‌های موجود در تعریف نخبگی و استعداد‌های برتر در کشور گفت: گروه محققان و اساتید برجسته که در قالب جایزه ملی علامه طباطبایی از سوی بنیاد نخبگان معرفی می‌شوند به‌طور کامل جزو نخبگان کشور محسوب می‌شوند که تاکنون ۴۰ استاد و محقق برجسته از سال قبل معرفی شده و امسال نیز ۳۲ نفر به این فهرست اضافه شده‌اند.

وی با اشاره به اهدای اولین دوره‌ جایزه شهید آوینی خاطر نشان کرد: جایزه شهید آوینی ویژه هنرمندان برجسته کشور است که آیین‌نامه آن سال قبل در بنیاد ملی نخبگان به تصویب رسید که در نهایت در گروه هنرمندان برجسته هشت نفر معرفی شدند که عمدتا در رشته‌های خط، نقاشی، نگارگری، فرش، نمایش و فیلمنامه‌ نویسی تلویزیونی است.

به گفته معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در اولین دوره اهدای جایزه شهید آوینی ویژه هنرمندان برجسته کشور در گروه موسیقی و سینما فردی انتخاب نشده است.

دبیر شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: هم چنین ۳۵ نفر به عنوان استعداد برتر هنری در اولین دوره اهدای جایزه شهید آوینی انتخاب شده‌اند که می‌توانند از حمایت بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند.

وی افزود: نخبگان هنری می‌توانند از معادل تسهیلاتی که برای اساتید و محققان برجسته در نظر گرفته شده است مانند شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، ایجاد گالری‌های هنری در کشور و تشکیل نمایشگاه در خارج از کشور بهره‌مند شوند.

دکتر حسینی تصریح کرد: در انتخاب هنرمندان برجسته کشور آثار هنری آنها ملاک انتخاب بوده که در حوزه ادبیات، بنیاد ملی نخبگان، آیین‌نامه مشخصی جهت حمایت از این قشر ندارد اما در قالب کارگروهی آیین‌نامه حمایت از نخبگان در این حوزه نیز در حال تدوین است.

پایان پیام/


آخرین خبرها
منبع: هنر آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.