۳۵۰ نفر از دانشجویان ‌دانشگاه تهران مانکن هستند

۳۵۰ نفر از دانشجویان ‌دانشگاه تهران مانکن هستند

این روزها که بحث حجاب داغ است و از دور و بر زیاد در این مورد می‌شنویم، به سراغ دانشگاه ها و مسئولانش رفتیم تا حرف هایشان را در مورد وضعیت حجاب و راهکارهایشان را برای رفع بی حجابی بشنویم.

دکتر سیف، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو می گوید، تمام تلاششان را برای رفع این موضوع انجام داده اند.

متن ذیل مصاحبه با معاون فرهنگی بزرگ ترین دانشگاه کشور است:

– دانشجویان عقیده دارند دانشگاه از نظر پوشش و حیا وضعیتی بحرانی دارد، اما مسئولان دانشگاه تهران از جمله دکتر رهبر و دکتر کلانتری نظری عکس این مطلب دارند و وضعیت فرهنگی دانشگاه را وخیم نمی بینند. نظر شما به عنوان معاونت فرهنگی دانشگاه تهران چیست؟


سیف:
اینکه بگوییم وضعیت بحرانی است، خیر، این طور نیست؛ بحران به زمانی اطلاق می شود که بدحجابی شایع شود. ما می پذیریم، درصدی از دانشجویان را داریم که مانکن هستند. ما این وضعیت را از بین ۵۰۰۰ دانشجو، یک درصد می دانیم؛ یعنی می شود ۳۵۰ نفر که در چند دانشکده پخش هستند. ما در حال برخورد با این یک درصد هستیم، زمانی که من معاون فرهنگی شدم، وضعیت برخی دانشکده ها بحرانی بود. مثل دانشکده های هنر، علوم اجتماعی و مدیریت، به همین خاطر در این دانشکده ها دو خانم کارشناس محجبه گذاشتیم که با افراد بدحجاب برخورد می کنند.

 – این برخوردها به چه صورتی است؟

سیف: برخوردها به صورت تذکر است. به یک خانم بدحجاب تا پنج مرتبه تذکر می دهیم، بعد از پنج مرتبه خانواده را دعوت می کنیم و مشاوران امین نهاد رهبری با آنها صحبت می کنند. از خانواده می خواهیم تلاش کنند تا مشکل حل شود. اگر به بار بعدی رسید، او را به کمیته انضباطی دعوت می کنیم. اگر دیدیم اوضاع خیلی خراب است، می توانیم دانشجو را اخراج کنیم. بعضاً نیز این کار را کرده ایم. بسیاری را به صورت موقت محروم از تحصیل کردیم و بسیاری را نیز برای اخراج دائم پیشنهاد دادیم. یعنی ما از ارزش های اسلامی و ملی کوتاه نمی آییم.

به جز این یک درصد، گروهی را داریم که غافلند. ما در حال اطلاع رسانی از طریق اساتید، کارمندان، دانشجویان و تشکل ها هستیم و به وسیله آنها نمونه ها را معرفی می کنیم، قوانین را تذکر می دهیم و از این قبیل اقدامات.

اگر به اکثر دانشجویان بدحجاب، اطلاع رسانی شود، رعایت می کنند. به نظرم مناطق مانکن خیز ما مثل دانشکده های هنر بسیار تغییر کرده است و مثل گذشته آن وضعیت رها را شاهد نیستیم.

انشاالله با تذکر کارشناسان خانم، تذکر به خانواده ها، پیگیری، برنامه هایی که در آینده داریم و با معرفی نمونه پوشش و همچنین پیگیری جدی در سطح اساتید و کارمندان، شاهد دانشگاهی عاری از مشکلات و یک درصد مانکن باشیم.

 – آقای دکتر! ما آن تغییری را که شما می فرمایید در سطح دانشگاه ندیده ایم. حتی از اعمال ساده ترین قوانین، مثل جلوگیری از ورود غیر دانشجویان به دانشگاه نیز اثری نمی بینیم. نمونه آن جشن چایی دانشکده علوم اجتماعی است. زمانی که از ورود افراد غیر دانشجو به داخل دانشگاه نیز ممانعت به عمل نمی آید، چه انتظاری از برخورد قانونی با دانشجویان خاطی می توان داشت؟

سیف: نه. نه، اصلاً این طور نیست. ما با خیلی ها برخورد کردیم، اما روشمان این نیست که اعلام کنیم. با بسیاری از افرادی که اصلاح ناپذیر بودند، برخورد کردیم، برخی را محروم و بعضی را توبیخ کردیم.

– ما می دانیم که در دانشگاه تهران، بخصوص برخی دانشکده های حساس مثل دانشکده علوم اجتماعی این طور نیست که دانشجویی محروم از تحصیل یا حتی توبیخ شود و دیگر دانشجویان از آن مطلع نشوند؛ چرا که حتی احضار گمنام ترین دانشجویان دانشگاه نیز دست مایه اعتراضات و اعتصابات قرار می گیرد.

سیف: بنای ما در این دو سه ماه بر این بوده که توضیح دهیم؛ یعنی این افراد را به کمیته انضباطی آورده، هشدار دهیم و با خانواده ها ارتباط بگیریم، ولی از ترم بعد قطعاً برخورد می کنیم.

 – یعنی ما از ترم آینده شاهد برخورد خواهیم بود؟

سیف: بله قطعاً؛ تذکر دادن، اطلاع رسانی کردن و تذکر به خانواده ها دیگر برایمان قابل تحمل نیست؛ ما در برابر این افراد ایستاده و پیگیری خواهیم کرد.

– بنابراین ما از طرف خبرگزاری پیگیر این ماحث خواهیم بود.

سیف: بله انشاالله اتفاق خواهد افتاد، ولی خودمان هم پیگیر هستیم.

 – عموماً مسئولان برای اجرای قوانین، نگران تنش های دانشجویی هستند. شما با تنش های احتمالی چه می کنید؟

سیف: در حال برنامه ریزی هستیم؛ البته در این زمینه خود دانشجویان و تشکل ها را درگیر می کنیم؛ به طوری که با تشکل های دانشجویی و کارمندی جلساتی داریم تا آماده شان کنیم؛ زمینه سازی و فرهنگ سازی را آنها انجام دهند، ولی برخورد از طریق ما باشد؛ یعنی ما مستقیم وارد نمی شویم، بلکه ابتدا تشکل ها برخورد و معرفی می کنند، سپس ما به جهت ابزاری که داریم وارد می شویم.

 – اما همین جا مشکلی پیش خواهد آمد. تشکل های دانشجویی که به این راحتی وارد نمی شوند. اتفاقاً یک از نقدهایی که تشکل ها خصوصاً بسیج دانشجویی دارد، این است که دانشگاه و مسئولان، برخوردها را برعهده دانشجویان می گذارند و در موقعیت های حساس دانشجویان را درگیر کرده، خود را کنار می کشند که اسمشان خراب نشود.

سیف: خیر. ما اساتید را نیز درگیر می کنیم.

– خب اساتید چقدر درگیر می شوند. خودتان نیز می دانید که در همین دانشکده هایی که نام بردید، دانشکده های هنرها، علوم اجتماعی، مدیریت و دیگر دانشکده های دانشگاه، از جمله اقتصاد و روان شناسی اساتید وارد نمی شوند.

سیف: بله. آنها سعی می کنند که مسئولیت را به عهده دانشگاه بگذارند که دانشگاه نیز راهکار می گذارد؛ یعنی این نیست که ما خود را کنار بکشیم و مسئولیتمان را انجام ندهیم، اما بخش های مختلف را درگیر می کنیم. یک بخش، دانشجویی است، یک بخش کارمندی، یک بخش هیئت علمی است، یک بخش نیز مسئولان دانشگاه هستند. انشاالله درگیر می شوند و قضیه را جمع می کنیم.

– شما جمله مهمی بیان کردید. گفتید که دیگر وضعیت برایمان قابل تحمل نیست. یعنی می پذیرید که قبل این در رابطه با مسئله حیا و عفاف، اهمال صورت گرفته است؟

سیف: بله. آن یک درصد، بی حیایی می کردند و مانکن بودند که با اینها برخوردی صورت نگرفته بود، اما در این چند ماه شروع کرده ایم.

– شما این خانم ها را جهت تذکر در دانشکده های مختلف به کار گرفته اید، اما در موارد گوناگون دیده ایم که هر کجا احتمال تنش بوده، از سر خود باز کرده اند و تا آنجا که می توانستند، امر را به دانشجویان واگذار کرده و خود را کنار کشیده اند.

سیف: خب کارهای فرهنگی ناگهانی و چکشی نیست. ما داریم آرام آرام پیش می رویم و امیدواریم با این حرکت آرام به نتیجه برسیم. قطعاً ما از مهر ماه شاهد یک حرکت عظیمی هستیم. تا به حال زمینه سازی کردیم. انشاالله از مهر در فضای مجازی و در فضای دانشگاه اطلاع رسانی می کنیم و با راهکارهایی که داریم مانع هنجارشکنی می شویم؛ یعنی قرار است از مهر چند بسته را اجرا کنیم.

– این خبرگزاری هفته گذشته با دکتر کلانتری مصاحبه داشت که آقای دکتر طی آن موانع بیرونی و مسئولان خارج از دانشگاه را اصلی ترین مانع اجرای قوانین معرفی کردند. در مصاحبه دیگری مطلع شدیم حتی خود دکتر احمدی نژاد مانع حضور افراد جهت امر به معروف در دانشگاه شده اند. شما جگونه این مانع را رفع می کنید؟

سیف: بله. راست می گویند، مسائلی از این دست داشته ایم. ما اعتقاد داریم اگر رو [مستقیم] کار کنیم، این مشکل پیش خواهد آمد، اما بعضی دانشجویان انتظار دارند، مستقیم عمل کنیم، در حالی که در این صورت موضوع به رئیس جمهوری می کشد و ما نمی خواهیم جایی را حساس کنیم.

– یعنی شما می گویید اگر مستقیم عمل کنید مسئولان دولتی مانع می شوند؟

سیف: بله. اصلاً کار را تعطیل می کنند.

– متوجه نمی شوم آقای دکتر. چگونه مانع اجرای قوانین می شوند …

سیف: یک مثال بزنم. چگونه دولت گشت ارشاد را حمایت نمی کند …

– قوانین مربوط به گشت ارشاد را دولت وضع نکرده، در حالی که قوانین مربوط به حجاب و عفاف مصوبه خود دولت و وزارت علوم است. چگونه آنها مانع از اجرای قوانینی می شوند که خود به دانشگاه ها ابلاغ کرده اند؟

سیف: خب آنها که مانع می شوند، می گویند چرا در دانشگاه تهران، بگیر و ببند می کنید، در حالی که بگیر و ببند هم نیست، ولی ما به این رسیدیم برای آن که این حساسیت ایجاد نشود، کارمان را با مطالعه و به صورت برنامه ریزی شده انجام دهیم که آنها هم مانع نشوند و کار را معطل نکنند.

– اما جناب دکتر! اجرای قوانین، یعنی رو بازی کردن.

سیف: خب بله. برای اجرای قوانین باید زمینه اش هم باشد. تا به حال شرایط و اراده ای وجود نداشت که این قوانین را اجرایی کند، بنابراین اگر به یکباره بخواهیم کاری انجام دهیم، موضع سخت می گیرند، به این ترتیب ما آرام آرام حرکت می کنیم. در حال حاضر، جلساتی را در دانشکده های مختلف با اساتید و تشکل های مختلف تشکیل دادیم و زمینه روانی را فراهم ساختیم؛ یعنی من مطمئن هستم گرفتاری هایی که تا به حال داشته ایم را ترم بعد نخواهیم داشت.

– شما از «برنامه هایی که در آینده دارید» و «راهکارهای پیش رو» صحبت کردید. این برنامه ها را بیشتر توضیح دهید.

سیف: علاوه بر اتاق های فکری که در باب عفاف و حجاب داشته و برنامه ای تهیه کرده ایم، مدل هایی از لباس های دانشجویان در دانشگاه های مختلف در کشورهای گوناگون مثل آمریکا و اروپا و نوع پوشش برای آقایان و خانم ها و همچنین لباس های فرم را در این دانشگاه ها دیده ایم. البته قصد نداریم لباس هایی مثل آنها بپوشیم، بلکه تصمیم گرفتیم مدلی را بر مبنای فرهنگ اسلامی- ایرانی خودمان طراحی و آن را تجویز کنیم.

 – یعنی شما می خواهید لباس فرم طراحی کنید؟

سیف: خیر لباس فرم نیست.

 – مقدمه لباس فرم هم نیست؟

سیف: نه ما لباس فرم نمی دهیم، بلکه این کار، مقدمه این است که ما نوعی لباس آراسته و سنگین از مانتو گرفته تا مقنعه را پیشنهاد دهیم و به دانشجویان بدهیم که تشویق شوند به این سمت بیایند.

– یعنی شما برای دانشجویان ورودی هدیه لباس خواهید داشت؟

سیف: بله انشاالله سعی مان این است.

– آقای دکتر، انشاالله اواخر شهریور ماه از طرف خبرگزاری پیگیر این ماجرا خواهیم شد.

سیف: مشکلی ندارد. ما خودمان هم پیگیر هستیم.

 – آقای دکتر کلانتری در مصاحبه شان اعلام کردند اگر دانشجویان وارد شوند، اثر بهتری در دانشگاه خواهد گذاشت.

سیف: بله. تصمیم ما این است که دانشجویان را در این طرح سهیم کنیم نه اینکه مستقیم درگیرشان کنیم.

– اما مسئله همین است. آقای دکتر کلانتری به این سؤال پاسخ ندادند. این وضعیت، به تنش نخواهد انجامید.

سیف: سعی ما این است که با برنامه واردشان کنیم. یعنی آنها نیز قسمتی از برنامه باشند؛ به طوری که کار بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه تقسیم شود.

– شما وضعیت فرهنگی دانشگاه تهران را به نسبت دیگر دانشگاه ها چگونه می بینید؟

سیف: نسبت به دانشگاه های دیگر بد نیست. آن یک درصد هستند که کار ما را خراب کرده اند. اگر با آن ها برخورد کنیم می توانیم بگوییم که از همه دانشگاه ها برتریم.

  – بنده باز هم تأکید می کنم، آیا آن یک درصدی را از ترم آینده در دانشگاه تهران قطعاً نخواهیم دید؟

سیف: انشاالله نخواهیم دید.

  – انشاالله یا قطعاً؟

سیف: قطعاً. با کارهایی که داریم می کنیم قطعاً آن یک درصد را جمع می کنیم.

– جناب دکتر! ما از این نوع وعده ها قبلاً نیز شنیده ایم. بهار سال گذشته جلساتی در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد. در آنجا نیز وعده داده شد از ترم آینده هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

سیف: مسئله این است که عموماً در بهار به علت گرمای هوا حجاب کمتر می شود و در مقابل وعده های مسئولان نیز آغاز می گردد، پس از تعطیلات تابستان هم که به سرمای هوا می رسیم، وعده ها فراموش می شود تا سال آینده.

ما ادعا نمی کنیم، اما می گوییم برنامه ما این است که کار را پیش ببریم. قسمت هایی از برنامه که در اختیار ماست را انجام می دهیم و قسمت هایی نیز که در اختیار ما نباشد، اعلام خواهیم کرد؛ بنای ما بر رفع تکلیف نیست، بلکه تماماً پیگیری می کنیم تا انجام شود.


– جناب دکتر سیف! مسئولان خارج از دانشگاه می گویند قانون به دانشگاه ها ابلاغ شده و مسئولیت به عهده آنهاست. مسئولان دانشگاه می گویند موانع بیرونی اجازه اجرای قوانین را نمی دهند و این هر دو، دانشجویان را مسئول بسترسازی در دانشگاه می دانند. دانشجویان نیز مسئولان را عامل اجرا نشدن قوانین معرفی می کنند. شما اولین مسئولی هستید که مسئولیت خودتان را پاس نمی دهید. بنابراین روند کار را از شما پیگر خواهیم بود.

سیف: بله ما کارهایمان را شروع کردیم. مثلاً شما از پردیس فنی یک گزارش تهیه کنید. مسئول پردیس یک حرکت انقلابی انجام داد. به مسئول اداری- مالی دانشکده دستور داد که جلسات عروسی در پردیس شمالی (دانشکده فنی واقع در خیابان امیرآباد) برگزار نشود. همچنین آن جا یک نمازخانه بزرگ ایجاد کردند.


– بنابراین ما دیگر مسائلی از این دست در دانشگاه نخواهیم دید؟

سیف: نخواهیم دید؛ چون مسئول پردیس به ما نامه زد، بنابراین برگزاری عروسی و رفت و آمد خانم های آن چنانی به دانشکده ممنوع شده است.


 
– پس افراد غیر دانشجو از این پس وارد هیچ یک از دانشکده های دانشگاه نخواهند شد.
 

سیف: نخواهند شد. یعنی در مناسبت ها و برنامه ها دیگر کسی نخواهد آمد که اختلاطی صورت بگیرد.

– به عنوان مثال جشن چایی دانشکده علوم اجتماعی که در ابتدای مصاحبه اشاره شد، چگونه می شود؟ در این گونه برنامه ها نیز افراد غیر دانشجو وارد دانشگاه می شوند.

سیف: این مراسم ها نیز جمع می شوند.

 – جشن ها جمع می شوند؟

سیف: خیر. یعنی ساماندهی می شوند؛ به این معنی که نمی توانند برنامه را شروع کنند و هر طور که مایل بودند، آن را برگزار کنند.

–  بنابراین ما از ترم آینده شاهد اجرای کامل – تأکید می کنم کامل- قوانین خواهیم بود؟

سیف: انشاالله. ما هم پیگیر خواهیم بود.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.