۳۵۰۰ تن تخم مرغ صادر می کنیم


۳۵۰۰ تن تخم مرغ صادر می کنیم

۱۴:۴۰ (سه شنبه ۲۷ تیر )
اخبار مرتبط
» قیمت تخم مرغ بدون نوسان
» ممنوعیت عرضه تخم‌مرغ بدون نشان در شوشتر
» طرح ساماندهی بهداشتی تخم مرغ در خوزستان آغاز می‌شود
» اجرای طرح پایش تخم‌مرغ
نسخه چاپی نسخه چاپی

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم گذار ایران با بیان اینکه قیمت هرشانه تخم مرغ در سطح شهر بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان است، از صادرات ۳۵۰۰ تنی تخم مرغ از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

 سیدفرزاد طلاکش درخصوص نوسان قیمت تخم مرغ در بازار اظهارداشت: با توجه به افزایش قیمت نهاده ها به ویژه نهاده کنجاله سویا در بازار قیمت تخم مرغ در بازار افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه قیمت تمام شده تخم مرغ درحدود ۲۵۰۰ تومان است، گفت: این قیمت درحالی است که از چندی پیش تاکنون حداکثر قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ در درب مرغداری ۲۰۵۰ تومان بوده است به طوری‌که مرغدار امروز تخم مرغ خود را حداقل ۵۰۰ تومان زیرقیمت تمام شده به بازار عرضه می کند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ شناسنامه دارتصریح کرد: با توجه به اینکه روزانه درحدود ۲۴۰۰ تن تخم مرغ تولید می شود صنعت تولید تخم مرغ کشوردر حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در روز متضرر می شود.
این فعال صنعت پرورش مرغ تخم گذاربا بیان اینکه هم اکنون هرشانه ۳۰ عددی تخم مرغ شناسنامه دار در میادین میوه وتره بار سراسر کشور با قیمتی درحدود ۵۳۰۰ تومان عرضه می شود، گفت: البته قیمت هرشانه تخم مرغ شناسنامه دار و حتی تخم مرغ معمولی در فروشگاههای سطح شهر بین۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان است.
وی خاطرنشان کرد: درحقیقت تخم مرغ شناسنامه دار واقعی به این معنا نیست که صرفا یک پرینت تاریخ بر روی آن وجود داشته باشد بلکه باید در یکی از ۵۰ مرکز بسته بندی که ۱۲ عدد آن در استان تهران واقع است و از سازمان دامپزشکی مجوز دارند بسته بندی شده باشد به طوری‌که در این مراکز تخم مرغهای خراب، شکسته، ترک برداشته و کثیف جداسازی شده و تخم مرغهای سالم بسته بندی می شوند و طبیعتا قیمت آن نسبت به تخم مرغهای معمولی بیشتر است.
طلاکش در ادامه درخصوص میزان متوسط تعداد تخم مرغ های مخدوش در روزعنوان کرد: به دلیل اینکه در فصل گرما قرار داریم و اغذیه مرغ به علت کمبود نهاده کنجاله سویا دچار مشکل می شود؛ لذا کیفیت مواد معدنی در پوسته تخم مرغ پائین است و این موضوع موجب می شود که ۳۰ درصد تخم مرغها قابل عرضه مستقیم نباشد.
وی اضافه کرد: تخم مرغهایی که قابل عرضه مستقیم به مردم نیستند به واحدهای تولید تخم مرغ مایع پاستوریزه شده ارسال می شوند تا طی انجام فرآیندهایی به صورت مایع پاستوریزه درآمده و پس از آن به کارخانجات صنایع غذایی، شیرینی پزیها و قنادیهای سطح شهر فرستاده می شود.
دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم گذار ایران درخصوص میزان تولید مازاد تخم مرغ امسال گفت: با توجه به شرایط موجود، به نظر می رسد تا پایان مردادماه سال جاری درحدود ۱۰۰ هزارتن تخم مرغ مازاد بر مصرف داشته باشیم.
به گفته وی هرساله درحدود ۷۵۰ هزارتن تخم مرغ تولید می شد اما امسال درحدود ۸۵۰ هزارتن تخم مرغ تولید خواهد شد.
طلاکش در ادامه دربیان میزان صادرات تخم مرغ گفت: متاسفانه به دلیل اینکه دولت عوارض ۷۰ درصدی صادرات تخم مرغ را خیلی دیر حذف کرد و مشوق صادراتی هم هنوز برای این صنعت درنظرگرفته نشده است، از ابتدای سال جاری تاکنون فقط درحدود ۳۵۰۰ تن تخم مرغ به کشورهای دیگر صادر شده است.
وی با ابراز تاسف از کم بودن میزان صادرات تخم مرغ، گفت: باید سازوکاری بیاندیشیم که علاوه بر افزایش مصرف تخم مرغ در بازار داخلی بتوانیم صادرات این محصول را در حجم گسترده ای داشته باشیم.
دبیر انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ شناسنامه دار خاطرنشان کرد: کیفیت تخم مرغ ایران از تخم مرغ کشورهای ترکیه، هند و پاکستان بالاتر است اما به دلیل اینکه در بسته بندی‌های زیبایی صادر نمی شود و برند مشخصی ندارد در بازارهای جهانی قدرت رقابت خود را با محصولات این کشورها از دست می دهد.
وی با اعلام اینکه به دنبال تشکیل صندوق حمایت از صنعت تولید تخم مرغ درکشورهستیم، گفت: درحقیقت درپی تاسیس شرکتی تعاونی هستیم تا بتوانیم از این طریق صندوق حمایت از صنعت تولید تخم مرغ را تشکیل دهیم به طوریکه تولیدکنندگان با پرداخت ماهیانه مبلغ ناچیزی از حمایتهای آن در قالب مشوقهای صادراتی برخوردار شوند و بتوانند با استفاده از تسهیلات این صندوق تخم مرغهای مازاد برمصرف خود را صادر کنند.

.

.

..

.

.

.

.

.ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.