۴دیپلمات ربوده شده در لبنان زنده هستند

به گزارش خبرنگار مهر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در یادمان سی امین سالگرد ربوده شدن دیپلمات های ایرانی توسط رژیم صهیونیستی در لبنان صبح امروز در ساختمان وزارت امور خارجه گفت: سید محسن موسوی کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران ، احمد متوسلیان وابسته نظامی سفارت ، تقی رستگار مقدم کارمند سفارت و کاظم اخوان خبرنگار دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در بیروت افرادی بودند که با گذرنامه دیپلماتیک و مطابق عرف دیپلماتیک مشغول فعالیت رسمی و قانونی خود بودند.

وی افزود: آنها در حالیکه با خودروی پلاک سیاسی از شمال لبنان وارد بیروت می شدند توسط شبه نظامیان مرتبط با رژیم صهیونیستی ربوده شدند.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: اطلاعات به دست آمده حاکی از این است که دیپلمات های مذکور در پی بازداشت موقت توسط نیروهای شبه نظامی مورد حمایت اسرائیل از منطقه جونیه لبنان به سرزمین های اشغالی فلسطین منتقل شده اند.

 

به گفته صالحی بستگان ۴ دیپلمات و همه خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران که سالیان پر درد و رنجی را در حسرت دیدار جمعی از بهترین انسان های این سرزمین سپری کرده اند اکنون در سی امین سالگرد ربوده شدن ناجوانمردانه فرزندان دلبند و شجاع خود در شرایطی به گرامیداشت یادمان آنها نشسته اند که امید به سلامتی و بازگشت سرافرازانه آنها از هر زمان دیگری پرفروغ تر شده است.

وزیر خارجه کشورمان به برخی اقدامات وزارت امور خارجه که بر حسب وظیفه انسانی و مسئولیت حقوقی برای پیگیری سرنوشت ۴ دیپلمات انجام شده است اشاره کرد و گفت: در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۸ دولت وقت لبنان به عنوان دولت پذیرنده و مسئولیت پذیر در حراست از جان دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل متحد بر ضرورت پیگیری جدی سازمان های تابعه این سازمان و همزمان بر اهتمام همه جانبه دولت لبنان برای روشن شدن سرنوشت این افراد تاکید کرده است.
 

وی افزود: این سند که نزد سازمان ملل به ثبت رسیده است به معنای پذیرش مسئولیت دولت لبنان در قبال این پرونده با وجود شرایط خاص تحت اشغال بیروت در سال ۱۹۸۲ است. خصوصا آنکه میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان در مقاطع مختلف بر اهتمام همه جانبه دولت لبنان در ابهام زدایی و روشن سازی سرنوشت دیپلمات ها تاکید کرده است.


صالحی به گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد درباره لبنان در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۸ اشاره کرد و گفت: در این گزارش بر ضرورت رسیدگی به وضعیت ۴ دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در لبنان توجه شده و از اعلام آمادگی برای کمک سازمان ملل جهت رسیدگی به این مسئله انسان دوستانه استقبال شده است.

 

وی ادامه داد: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل نیز در جولای ۲۰۰۸ نامه ای خطاب به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل ارسال و اطلاعاتی در مورد زمان و نحوه ربوده شدن دیپلمات ها و همچنین مرتکبین و اشخاص درگیر در این مسئله ارائه کرده اند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: خانواده این افراد نیز با ارسال نامه و درخواست پیگیری موضوع توسط دبیر کل سازمان ملل و دبیر کل صلیب سرخ جهانی همچنان این امر را با نهادهای بین المللی پیگیری می کنند که حاکی از انتظارات شایسته آنها نسبت به مسئولیت حقیقی سازمان ملل متحد در راستای مسائل حقوق بشری و حقوق بشردوستانه است.
 

صالحی خاطر نشان کرد: اینجانب نیز از بدو مسئولیت در وزارت خارجه با رایزنی با جهات مختلف منطقه ای و بین المللی بر ضرورت اهتمام ویژه و به کارگیری همه ظرفیت های سازمان های مربوطه برای روشن شدن سرنوشت این افراد تاکید کرده ام.


وی از روسای نمایندگی های سیاسی مقیم تهران نیز درخواست کرد بنا به وظیفه انسانی و سیاسی خود از هیچ کوششی در جهت پیگیری و آزادی این دیپلمات ها دریغ نکنند.
 

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه این مسئله بر اساس مقررات و اصول مسلم حقوق بین المللی از جمله موارد مندرج در منشور ملل متحد ، کنوانسیون حقوق دیپلماتیک و کنوانسیون های چهارگانه ژنو صرف نظر از ابعاد حقوقی ، سیاسی و بین المللی از طیف ابعاد انسانی و حقوق بشری نیز حائز اهمیت است، گفت: با توجه به اعلام آمادگی دبیر کل سازمان ملل در زمینه روشن شدن وضعیت دیپلمات های ربوده شده ایرانی بار دیگر از بان کی مون می خواهیم با تشکیل کمیته مشترک حقیقت یاب بین المللی تلاش مضاعفی را برای تحقیق و رسیدگی به وضعیت نهایی این افراد انجام دهند.

 

صالحی همچنین خطاب به دبیر کل صلیب سرخ جهانی نیز اظهار داشت: به جهت مسئولیت ویژه وی در این گونه مسائل می خواهیم با وجود شواهد و قرائنی مبنی بر زنده بودن این افراد و اسارت آنها نزد رژیم صهیونیستی هر چه سریعتر اقدام جدی صورت دهد.

 

وی تاکید کرد: گزارش رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۸ میلادی در خصوص دیپلمات های ایرانی نه تنها از مسئولیت این رژیم جعلی در خصوص این پرونده کم نکرده است بلکه مفاد این گزارش بر ارتباط این رژیم باعناصر ربایش در لبنان تصریح می کند. این امر ضرورت اهتمام ویژه سازمان ملل و صلیب سرخ را می طلبد.

 

صالحی همچنین تاکید کرد: ما در یک سال گذشته یکسری اقدامات حقوقی با توجه به مغفول ماندن این مسئله انجام داده ایم که امیدواریم بتواند ثمربخش باشد.

 

وی با اشاره به اینکه اکنون در دنیای منطق قدرت زندگی می کنیم تصریح کرد: کنوانسیون ها ظاهر خوبی دارند اما در عمل کارآیی نداشته و بستگی به این دارند که چه کسی می خواهد از آنها استفاده کند.


صالحی گفت: مدیریت جهان احتیاج به بازنگری جدی دارد و ما تلاش می کنیم که صدای بلند مظلومان را به گوش جهانیان برسانیم تا مدیریت جهان بر اساس انصاف و عدالت صورت بگیرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.