۴۰ درصد از ذخائر خونی کشور از اهداکنندگان مستمرخون تامین می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دکتر ‘مرضیه وحید دستجردی’ بامداد یکشنبه پس از اهدای خون خود در جمع خبرنگاران در پایگاه انتقال خون وصال تهران اظهار داشت: در گذشته، همراهان بیمار با تشکیل صف های طولانی، خون مورد نیاز بیمارشان را تامین می کردند.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت ادامه داد: این در حالی است که امروزه خون های اهدایی شهروندان بیشتر برای بیماران بویژه مجروحان تصادفی و حادثه دیدگان مانند زلزله زده ها مصرف می شود.

وی با بیان اینکه خون ایرانیان بسیار سالم است، افزود: خون های مردم ایران، فاقد یکسری عفونت ها و بیماری های خطرناک است.

وزیر بهداشت گفت: در حقیقت، بزرگترین افتخار ما این است که خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان ها در کشور را از خون های ایرانی تامین می کنیم.

وحید دستجردی با اشاره به افتتاح ساختمان جدید واحد انتقال خون وصال در تهران افزود: اکنون ۲۲ واحد و پایگاه خونگیری در تهران بزرگ فعال بوده و با امکانات کامل در دسترس داوطلبان اهدای خون است.

وی در مورد اهدای خون بانوان و فرهنگسازی آن در جامعه نیز گفت: تنها هفت درصد زنان کشور خون خود را اهدا می کنند که با توجه به جمعیت ۵۰ درصدی آنان، میزان اهدای خون این قشر باید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تصور برخی از بانوان این است که اهدای خون باعث کم خونی می شود، گفت: این تفکر کاملا اشتباه است و بانوانی که بیماری خاصی ندارند باید حداقل سالی یکبار اهدای خون کنند.

به گفته وی، اهدای خون مغز استخوان را فعال کرده و گلبولهای تازه در رگها می سازد.

وحید دستجردی در مورد وضعیت امداد رسانی به زلزله زدگان مناطق اهر و ورزقان نیز یادآور شد: امدادگران‌، کادر بیمارستانی و اورژانس برای ارائه بهترین خدمات به زلزله زدگان عصر امروز در استان آذربایجان شرقی، در آمادگی کامل بسر می برند.

اجتمام**۹۱۳۴ **۱۵۹۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۱۷۲۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.