۴۰ درصد مردان و ۵۰درصد زنان ایرانی چاق می باشند

۰۶م آذر ،
ممتاز نیوز : مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: استاندارد میزان مصرف روزانه نمک پنج گرم است ولی این میزان در کشورمان ۱۰ تا ۱۲ گرم در روز است.

دکتر زهرا عبداللهی در گفت و گو با ایسنا گفت: در سال‌های اخیر الگوی مصرف غذایی مردم تغییر کرده است، به طوری که مصرف مواد قندی، چربی و نشاسته ای در سبد غذایی بیشتر شده و تبعاتی مانند اضافه وزن و چاقی داشته است.

وی افزود: آخرین مطالعاتی که انجام شده است، در حدود ۴۰ درصد آقایان و ۵۰ درصد خانم‌ها در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سالگی دچار چاقی می باشند، این خود می تواند عامل مهمی برای ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی باشد.

عبداللهی تصریح کرد: از طرف دیگر به سبب عادات و رفتارهای بد تغذیه‌ای مانند مصرف فست فود، میزان مصرف نمک در ایران ۲ تا ۳ برابر شده است. میزان مصرف روزانه نمک باید پنج گرم باشد ولی این مقدار در کشورمان ۱۰ تا ۱۲ گرم است که تبعات آن فشار خون بالا و پوکی استخوان در اثر از دست رفتن کلسیم شود.

وی بهترین راهکار را رعایت اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی عنوان و اظهار کرد: مصرف نان، سبزی، شیر و گوشت به میزان کافی و مصرف محدود مواد قندی و چربی از این اصول است. مصرف میوه ها و سبزی ها ۳ تا ۵ واحد پیشنهاد می گردد ولی مطالعات در کشورمان حاکی از مصرف کم این مواد غذایی است.مدیر دفتر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه امری بسیار مهم است. مصرف مواد غذایی فاقد ارزش غذایی باید ممنوع شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.