۴۰ فیلم ایرانی پشت دروازه اسکار

جام جم آنلاین: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از تشکیل هیات انتخاب نماینده ایران در اسکار تا آخر هفته خبر داد و اظهار کرد این هیات از بین بیش از ۴۰ فیلم ایرانی دست به انتخاب می‌زند.

احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در نخستین اظهارنظر رسمی خود درباره معرفی نماینده ایران به اسکار به جام‌جم گفت: امسال هم مثل هر سال هیات انتخاب ۹ نفره، نماینده ایران در مراسم اسکار با دعوت از سینماگران تشکیل می‌شود که اکنون این هیات در حال تشکیل است.

او افزود: اعضای این هیات تقریبا تکمیل شده است، ولی تا آخر هفته جاری اعضای آن به طور رسمی مشخص می‌شوند، چون برخی از دوستان در سفر هستند و برخی هم موافقت خود را برای حضور در این هیات اعلام کرده‌اند.

میرعلایی که خود عضو این هیات است، با بیان این‌که بیش از ۴۰ فیلم برای بررسی در نظر گرفته شده است، گفت: این تعداد فیلم در زمینه‌های مختلف اکران داشته‌ است‌، مثلا برخی فیلم‌های اکران خاص یا فیلم‌هایی که اکران دو هفته‌ای هم داشته است‌، می‌تواند جزو این فیلم‌ها باشد.

میرعلایی در پاسخ به این‌که برخی کارشناسان معتقدند ایران امسال فیلم مناسبی برای ارائه به اسکار ندارد، گفت: مگر در سال‌های قبل تمام فیلم‌هایی که فرستادیم جایزه می‌گرفتند که امسال فیلمی برای اسکار نفرستیم؟ ما فیلم مناسب اسکار داریم و فیلم‌های خوبی هم داریم.

عضو هیات انتخاب اسکار ادامه داد: ما فیلم منتخب خود را می‌فرستیم و بهترین فیلم را هم انتخاب می‌کنیم، چون این فیلم باید از حیثیت سینمای ایران دفاع کند. او افزود: فیلمی که در این مراسم شرکت می‌کند، به جشنواره‌های معتبر دنیا هم دعوت می‌شود.

میرعلایی درباره ویژگی‌های نماینده سینمای ایران در اسکار گفت: این فیلم هر چقدر متناسب با فرهنگ، خاستگاه دینی و میهنی انتخاب شود، می‌تواند سفیر بهتری برای ما باشد و پیام ما را برساند، ضمن این‌که باید به جهت ساختاری قابل دفاع باشد.

او ادامه داد: امیدوارم فیلمی که انتخاب می‌شود، واجد این حساسیت باشد. هیات انتخاب این فیلم هم به دلیل این‌که اسمشان در تاریخ ثبت می‌شود، برایشان اهمیت دارد فیلمی را انتخاب کنند تا حاوی این ویژگی‌ها باشد.

امیر اسفندیاری، مدیربخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی هم در این رابطه به جام‌جم گفت: به محض این‌که هیات انتخاب تشکیل شود، اطلاعات دقیق فیلم‌های مورد نظر در اختیار شورا قرار می‌گیرد تا با تمام اطلاعات، جلسات بررسی و نهایی تشکیل ‌شود.

فرصت خوبی به نام اسکار

او افزود: سعی می‌کنیم از تمامی صنوف سینمایی در هیات انتخاب استفاده شود. ما هر سال از صنوف مختلف چون کارگردان، فیلمبردار، ‌تهیه‌کننده، بازیگر و منتقد در هیات انتخاب داشته ایم.

اسفندیاری با بیان این‌که ترکیب در نظر گرفته شده، ترکیب کاملی است، گفت: فکر می‌کنم، ترکیبی که ما به آن رسیدیم، نسبت به دیگر کشورها، ترکیب بهتری است. چون کشورهای دیگر از یکسری اشخاص رسمی برای انتخاب فیلم استفاده می‌کنند، ولی در کشور ما این انتخاب از سوی اهالی سینما انجام می‌شود.

او تشکیل این هیات را کمی دشوار دانست و گفت: خیلی وقت‌ها هم نمی‌شود به این ترکیب دست زد، به این دلیل که گاهی ۶۰ فیلم در این جلسات بررسی می‌شود و از آنجایی که هیچ‌کدام از عوامل فیلم نباید جزو این هیات باشند کار کمی برای انتخاب افراد سخت می‌شود.

او با تاکید بر این‌که باید در مراسم اسکار شرکت کنیم، افزود: اسکار رقابتی است که ما همواره باید در آن شرکت کنیم، هر کشوری هم در زمان انتخاب نماینده‌اش با توجه به داشته‌هایش در آن سال این کار را انجام می‌دهد، طبیعی است که ممکن است برخی سال‌ها خیلی پربار و دست هیات انتخاب باز باشد و سال‌هایی هم این طور نباشد، اما به هر حال باید بهترین گزینه انتخاب شود.

اسفندیاری در پاسخ به این سوال که اگر هیچ شانسی هم در اسکار نداشته باشیم، باز هم باید در آن شرکت کنیم، گفت: اسکار قوانینی دارد که باید رعایت شود، اما قوانین دیگر اسکار نانوشته است، یعنی امتیازاتی است که به یک فیلم کمک می‌کند تا موفق‌تر باشد. اگر شما تاریخچه اسکار را مرور کنید، شاهد فیلم‌هایی خواهید بود که حتی پخش‌کننده قوی هم نداشته‌ اما موفق بوده‌ است.

او گفت: این مسائل دلیل نمی‌شود نماینده‌ای در اسکار نداشته باشیم و امتیاز خود را از دست بدهیم. اسکار فرصت خوبی است که نام ایران به نیکی تکرار شود و چرا باید این فرصت را به این بهانه که شاید در این مراسم موفق نباشیم، از دست بدهیم.

اسفندیاری تاکید کرد: با توجه به کسب این جایزه در سال گذشته، یکسری توجهات بین‌المللی به سینمای ایران معطوف شده است، ‌بنابراین هیات بررسی بدون هر گونه اعمال سلیقه دست به کار می‌شود تا بهترین گزینه از ایران برای نمایندگی انتخاب شود.

او درباره توجه بیش از همیشه مردم به انتخاب گزینه اسکار گفت: البته ما در سالی که «بچه‌های آسمان» هم در میان پنج فیلم نهایی نامزدی اسکار راه یافت، این توجه را از سوی مخاطب داشتیم. یعنی موفقیت راهیابی به پنج فیلم نهایی هم چیز کمی نبود، ولی در کل امیدوارم امسال بهترین گزینه بدون حاشیه انتخاب شود.

رویکرد ضد جشنواره‌ای در ایران

سیدکمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما هم با بیان این‌که کسب جایزه اسکار در سال گذشته یک استثنا در سینمای ایران است، گفت: متاسفانه ما به دنبال تربیت نیروهای فعال و با استعداد نیستیم و از ظرفیت هایمان استفاده نمی‌کنیم. از طرفی هم چند سالی است که رویکرد ضدجشنواره‌ای در کشورمان تقویت شده است، ولی نمی‌دانم با این رویکرد چرا باز هم اصرار به حضور در جشنواره‌ها داریم؟

وی افزود: سینمای ما همچون فوتبال نیازمند حمایت مادی و معنوی است و باید ظرفیت‌های آن شناخته شود و از استعدادهایمان بهره ببریم، اما برخی حاشیه‌ها این استعدادها را از بین می‌برد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.