۴۵ میلیون نفر کاربر اینترنت, چنددرصد ایرانی‌ها عضو فیس‌بوک می باشند؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

استفاده ۶۱درصد جمعیت کشور ازاینترنت, عضویت ۸۶درصد کاربران در شبکه های اجتماعی

آخرین آمار اعلام شده از ضریب نفوذ اینترنت در کشور از سوی مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) حاکی است بالغ بر ۶۱.۰۶ درصد جمعیت کشور به اینترنت متصل می شوند که با توجه به جمعیت ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر در کشور، شمار کاربران اینترنت ۴۵ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۱۴۴ نفر اعلام شده است

خبراقتصادی:براساس آمار ارایه شده در حال حاضر ۸۶ درصد کاربران ایرانی عضو شبکه های اجتماعی بوده و بعضی از آنها همزمان در چند شبکه عضویت دارند. ۵۸درصد کاربران ایرانی در فیس‌بوک، ۳۷ درصد گوگل پلاس ،۱۲ درصد تویتتر و ۱۲ درصد لینکدین عضویت دارند که برای دسترسی به این شبکه ها قطعا یا از VPNها و یا فیلترشکن استفاده می کنند.

در حالی محمود خسروی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت ماه قبل اعلام کرد که این شرکت آمادگی دارد به اشخاص حقیقی که صلاحیت آنان به تایید مراجع ذیصلاح  رسیده، خدمات قانونی VPN واگذار کند؛ اما با مراجعه به پایگاه اینترنتی vpn.ir که پیش از این به منظور ثبت نام vpn قانونی فعال شده هنوز برای کاربران حقیقی امکانی در نظر گرفته نشده و همچنان ۸۶ درصد کاربران ایرانی برای دسترسی آزاد به اینترنت از VPN ها و فیلتر شکن استفاده می کنند.

بنا بر اعلام پایگاه ثبت نام رسمی vpn قانونی، ثبت نام در این بخش صرفا برای ارتباط بین داخل و خارج از کشور است و شامل VPN های داخلی نمی شود و در صورت استفاده برای دور زدن فیلترینگ سوء استفاده محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

بنابراین گزارش اظهارنظرهای رسمی حاکی است ۴۵ درصد کاربران اینترنت کشوربرای دسترسی به پایگاه اینترنتی های مورد نظر خود ازVPN  استفاده می کنند که مقایسه این رقم نسبت به سال های قبل نشان از رشد VPN ها در میان کاربران داشته و با اینکه مراجع قضایی استفاده از VPN را از مصادیق جرایم رایانه ای اعلام کرده اند با این حال اقبال کاربران برای دسترسی به بعضی پایگاه اینترنتی ها و شبکه از طریق VPN رو به افزایش است.

این گزارش حاکی است ۴۱ درصد کاربران اینترنتی نیز برای دسترسی به پایگاه اینترنتی هایی که از طریق فیلترینگ دسترسی به آن ها غیر ممکن شده است از انواع فیلترشکن ها استفاده می کنند.

۶۱.۰۶ درصد جمعیت کشور به اینترنت متصل می شوند

آخرین آمار اعلام شده از ضریب نفوذ اینترنت در کشور از سوی مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت – متما- حاکی است بالغ بر ۶۱.۰۶ درصد جمعیت کشور به اینترنت متصل می شوند که با توجه به جمعیت ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر در کشور، شمار کاربران اینترنت ۴۵ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۱۴۴ نفر اعلام شده است.

در این ارزیابی ها، مشترکان اینترنت موبایل – GPRS – با ۳۰.۱۱ درصد ضریب نفوذ و ۲۲ میلیون و ۶۲۹ هزار کاربر، بیشترین آمار اتصال به اینترنت را به خود اختصاص داده اند؛ در همین حال ضریب نفوذ اینترنت کل کشور از طریق اتصال کاربران با فناوری ADSL حدود ۱۰.۸۹ درصد، اینترنت دایل آپ ۹.۲۳ درصد، اینترنت وایمکس ۲.۷ درصد و اینترنت فیبر ۸.۱۳ درصد اعلام شده است.

۳۹ میلیون کاربر ایرانی از VPNها و فیلترشکن استفاده می کنند

براساس آمار ارایه شده  در حال حاضر ۸۶ در صد کاربران ایرانی عضو شبکه های اجتماعی بوده و بعضی از آنها همزمان در چند شبکه عضویت دارند. ۵۸درصد کاربران ایرانی در فیس بوک، ۳۷ درصد گوگل پلاس ،۱۲ درصد تویتتر و ۱۲ درصد لینکدین عضویت دارند که برای دسترسی به این شبکه ها قطعا یا از VPNها و یا فیلترشکن استفاده می کنند.

دانشجویان بهترین مشتریان VPNها و فیلترشکن ها

بر اساس آخرین پژوهش انجام شده دانشجویان با فراوانی ۴۱ درصد بیشترین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی را به خود اختصاص داده که بر همین میزان بیشترین مشتریان VPNها و فیلترشکن ها را باید در میان آنها جست و جو کرد.در رده بعد کارمندان با فراوانی ۳۲ درصد قرار دارند. همچنین ۵۵ درصد مردان و ۵۴ درصد زنان نیز بیشترین وقت خود را به (در مقایسه با سایر فعالیتهای روزمره سایبری) شبکه های اجتماعی مجازی اختصاص می دهند که دسترسی به آنها مقدور نمی باشد مگر آنکه فیلترینگ اعمال شده برروی آنها را با استفاده از فیلترشکن و یا VPNها دور زد.

بنابراین گزارش به نظر می رسد حال که کمیسیون ساماندهی فیلترینگ فضای مجازی به منظور صدور مجوز استفاده از فیلترشکن های (وی پی ان) مجاز و مسدود کردن فیلترشکن های غیرمجاز آئین نامه اجرایی تدوین و ابلاغ می کند و یا کمیسیون سازمان تنظیم مقررات که وعده واگذاری قانونی VPN به کاربران را می دهد به وعده های خود عمل کرده و برای ساماندهی اوضاع موجود چاره ای اساسی بیندیشند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.