۵ کلت کاربلد اما ناشناخته در ایران + عکس

منتشر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز به نقل از منبع ذکر شده در خبر

هر فیلم اکشن و پلیسی ایرانی یا خارجی را ببینید، چند نوع سلاح کمری در آن مشغول شلیک می باشند و “کلت” را در دست اکثر بازیگران فیلم خواهید دید، اما معمولا این کلت ها چند مدل مشهور و تکراری می باشند و خبری از “دوو” یا “تاروس” در بین آنها نمی باش.

به گزارش تفسیری گروه دفاع و امنیت مشرق، از تپانچه های سرپر قدیمی تا سلاح کمری امروزی که حتی قابلیت شلیک به صورت رگبار را دارند راه بسیار بسیاری طی شده است. امروزه سلاح های کمری اتوماتیک با کالیبرهای گوناگون  در بازار وجود دارند که در نیروهای نظامی و انتظامی سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند.

نام های معروف بسیاری در این بخش از بازار محصولات دفاعی وجود دارد که معرفی همهی آن ها شاید مستلزم نوشتن یک کتاب چند هزار صفحه ای باشد و کاملا مشخص است که از حوصله این مکان و توانایی های این قلم خارج است. در این مطلب بیشتر قصد داریم تا شما را با دو محصول کمتر شناخته شده از دو تولید نماینده معروف سلاح کمری و ۳ محصول از ۳ تولید نماینده کمتر شناخته شده سلاح کمری آشنا کنیم.

P239 زیگ زاور

شرکت اسلحه سازی زیگ زاور برای بسیاری از پرسنل نیروهای مسلح و علاقمندان به سلاح در ایران نامی شناخته شده است. کپی سلاح کمری مدل ” P226 ” این شرکت در ایران با نام “زعاف” تولید می گردد. این شرکت سوئیسی از جمله شناخته شده ترین سازندگان سلاح های سبک در جهان به حساب می آید و محصولات آن در بسیاری از کشورهای جهان حتی کشورهای مالک صنعت سلاح به مانند آمریکا و یا انگلستان نیز توسط نیروهای نظامی و انتظامی مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از تازهترین مدل های سلاح کمری این زیگ مدل ” P 239 ” است که از نظر ظاهری و همچنین نحوه عملکرد تفاوت آنچنانی با مدل های پیشی سلاح وجود ندارد و کاربری که با مدل های پیشی “زیگ زاور” کار نموده باشد به راحتی با این مدل تازه نیز کار خواهد نمود. اما نکته متفاوت در مدل این مدل این است که با ۳ کالیبر متفاوت به بازار عرضه شده است. این سلاح با توجه به نوع کالیبر با خشابهای مختلف ۷، ۸ و ۱۰ تیر به بازار عرضه شده است.

وزنی در حدود ۷۰۰ گرم و طول کمتر از ۱۷۰ میلی متر این سلاح را به یک انتخاب مناسب برای نیروهای نظامی و انتظامی تبدیل نموده است. اما نکته قابل توجه در مورد این مدل از سلاح این است که ” P239 ” در حال حاضر به یکی از سلاح های بسیار پرطرفدار در بازار غیر نظامی آمریکا بدل شده است. ظاهرا بالا گرفتن تب اسلحه در این کشور سبب شده است تا بسیاری به دنبال یک انتخاب سبک، کوچک و مطمئن باشند که سلاح مورد نظر همه این گزینه ها را در اختیار دارد.

استقبال از این سلاح در آمریکا به حدی بالا است که خط تولیدی برای آن در آمریکا توسط شرکت ” زیگ زاور ” ساخته شده است تا این مدل را تولید کند.

برتا ۹۳ آر

نام برتا دیگر نام مشهور در جهان سلاح های سبک است و مدل ۹۲ آن نیز یکی از شناخته ترین گونه های موجود در بازار جهانی سلاح های کمری است. اما گونه قابل توجهی از سلاح کمری توسط این شرکت ایتالیایی طراحی شده است که می تواند در در حالتی از تیراندازی با هر بار کشیدن ماشه سه گلوله را شلیک کند.

برتا ۹۳ آر در نیمه دوم دهه ۱۹۷۰ میلادی طراحی شده و در سال ۱۹۷۷ میلادی اولین مدلهای آن به بازار معرفی شد. با توجه به نیاز واحدهای عملیات ویژه و ضد تروریسم در ایتالیا این سلاح بر پایه مدل ” برتا ۹۲ ” طراحی شد. خاصیت اضافه شده به این سلاح وضعیت آتشی است که بر اساس آن تیرانداز می تواند با هر بار کشیدن ماشه سه گلوله شلیک کند. این قابلیت در درگیری های فاصله نزدیک قدرت آتش بسیار بیشتری را به کاربر سلاح می دهد.

از دیگر تفاوت های موجود در این سلاح با مدلهای دیگر می توان به عرضه شدن یک قنداق قابل نصب برای آن اشاره نمود. این قنداق که در انتهای قبضه سلاح نصب می گردد به همراه زائده ای در جلوی حافظ ماشه، به تیرانداز کمک می نماید تا در حالت تیراندازی ۳ تیر بتواند سلاح را بهتر کنترل کند.

شعله پوش این سلاح نیز قدری بلندتر طراحی شده است تا بتواند به سبب نرخ بالاتر آتش از لوله حفاظت به عمل آورد. این مدل از سلاح کمری با یک خشاب ۲۰ تیر عرضه شده و حاوی وزنی در ۱ کیلو و ۱۷۰ گرم است. ” برتا ۹۳ آر ” می تواند در حالت شلیک سه تیر نرخ آتشی در حدود ۱۱۰۰ گلوله در دقیقه داشته باشد. این سلاح امروزه دیگر تولید نمی شود و واحدهای محدودی از پلیس ایتالیا و هندوراس از این مدل استفاده می نمایند.

کا ۵ دوو کره جنوبی

بله، شرکت دوو کره جنوبی که برای ما ایرانی ها بیشتر به عنوان یک سازنده اتومبیل و یا لوازم خانگی شناخته شده است دستی در طراحی سلاح نیز دارد. سلاح کمری ” K5 ” ساخت شرکت دووی کره جنوبی در حال حاضر سلاح سازمانی کمری ارتش کره جنوبی است.

این سلاح ۹ میلی متری از بدنه ترکیبی از جنس فولاد و آلومنیوم ساخته شده است و وزنی در حدود ۸۰۰ گرم دارد. ” K5 ” با خشاب هایی به ظرفیت ۱۲ یا ۱۳ گلوله مسلح می گردد. نکته مهم و به نوعی متفاوت در این سلاح به نصبت سایر سلاح های کمری در این بخش بحثی با عنوان ” ماشه سریع ” است. ماشه ” K5 ” به گونه ای طراحی شده است که با صرف انرژی کمتر کشیده شده است و در نهایت سرعت تیراندازی را افزایش می دهد.

وزن کم به همراه سرعت بالای تیراندازی این سلاح را به انتخاب اول نیروهای مسلح کره جنوبی تبدیل نموده است. فراموش نکنید که کشور کره جنوبی از جمله متحدین غرب به شمار می رود و می توانست به راحتی یک مدل سلاح کمری از سازندگان اروپایی و یا آمریکای شمالی را تهیه کند اما این کشور با ترجیح دادن صنایع داخلی امروزه توانسته است تا سلاحی مناسب برای نیروهای خود که در داخل کشورش ساخته می گردد داشته باشد.

وکتور آفریقای جنوبی

نظام آپارتاید حاکم در آفریقای جنوبی در سالهای پیش مسلما یکی از بی رحمانه ترین نظامهای حاکم در جهان بود که از هم پاشید. اما یک نکته در وقت رژیم آپارتاید وجود داشت که امروزه نیز به آفریقای جنوبی کمک نموده است تا به عنوان یکی از کشورهای معدود در قاره آفریقا با صنعت بومی تسلیحاتی شناخته شود.

در سالهای حکومت آپارتاید، این کشور به سبب سیاستهای نژاد پرستانه و همچنین داشتن سلاح های اتمی از لحاظ خرید سلاح تحت تحریم قرار گرفت. این مسئله سبب شد تا آفریقای جنوبی به سمت داشتن یک صنعت خودکفای دفاعی پیش برود که امروزه نیز در بخش های مختلف به همین گونه است و آفریقای جنوبی بدون نیاز به دیگران به تامین نیازهای تسلیحاتی خود قادر است.

تپانچه های سری وکتور در دو مدل ” SP-1 ” و ” SP-2 ” در حال حاضر در آفریقای جنوبی ساخته می شوند و به غیر از این کشور به مالزی نیز صادر شده اند. طراحان آفریقایی برای ساخت این سلاح از سلاح معروف ایتالیایی ” برتا ۹۲ ” الگو گرفته اند و در صورتی که کمی به ظاهر این سلاح نیز دقت نمایید متوجه شباهت های ظاهری بین این دو سلاح می شوید.

این سلاح در مدل ” SP-1 ” با کالیبر ۹ میلی متری و در مدل ” SP-2 ” با کالیبر ۴۰ اسمیت و وسون به بازار عرضه شده است. این سلاح به گونه ای طراحی شده است که حاوی کمترین لگد و عقب نشینی در هنگام تیراندازی باشد که در نهایت دقت آن افزایش می یابد.

این سلاح با وزنی در حدود ۱ کیلوگرم با خشابهایی به ظرفیت ۱۵ گلوله برای کالیبر ۹ میلی متری و ۱۱ تیر برای کالیبر ۴۰ اسمیت و وسون به بازار ارائه شده است.

سری ۹۰۰ تاروس برزیل

شرکت اسلحه سازی “تاروس” برزیل از جمله شرکت های شناخت شده برای دوست داران اسلحه های کمری در جهان به شمار می رود اما باید اعتراف نمود که این شرکت از جمله نام های آشنا در دنیای اسلحه برای ایرانیان نمی باش. این شرکت برزیلی سابقه طولانی در بحث طراحی و ساخت انواع سلاح های انفرادی و خصوصا سلاح کمری دارد و توانسته است نیازهای پلیس و ارتش برزیل به عنوان یکی از نیروهای نظامی یکی از بزرگترین و پرجمعیترین کشورها در منطقه ناآرام آمریکای لاتین را تامین کند.

سری ۹۰۰ از جمله محصولات تازه این شرکت است که در کالیبرهای گوناگون برای نیازهای مختلف نیروهای نظامی و انتظامی طراحی و ساخته شده است. این مدل در سه کالیبر ۹ میلی متری، ۴۰ اسمیت ویسون و ۴۵ به بازار عرضه شده است.

استفاده از آلومینیوم در ساخت بدنه این سلاح سبب شده است تا وزن آنها به حدود ۸۵۰ گرم محدود شود. این سلاح ها با توجه به نوع کالیبر با ظرفیت های خشاب متفاوتی بین ۸ تا ۱۵ تیر و به همراه سیستم هدف گیری لیزری برای درگیری در محیط های کم نور عرضه می گردد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.