۵ تا ۱۷ درصد افراد جامعه دچار افسردگی هستند

طبق آخرین آمار ۵ تا ۱۷ درصد افراد جامعه دچار افسردگی هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، حاضر در محل، دکتر مظاهری دبیر انجمن علمی روان پزشکان ایران امروز ۲۳ مهر در نشست خبری هفته سلامت روان با اشاره به این که در ۱۷۰۰ روان پزشک در این انجمن عضو هستند افزود: یکی از مسائلی که در چند ماه اخیر ذهن ما روان پزشکان را به خود مشغول کرده است دخالت افرادی غیر حرفه ای  در امور روانپزشکی کشور است در واقع افرادی هستند که با برگزاری جلسات و سمینار ها بدون هیچ دانشی ادعای درمان بیماران روانی را می کنند و حتی برای این افراد نسخه می نویسند .

وی گفت: طبق قانون درمان و نوشتن نسخه به عهده پزشک است و در واقع هیچ فردی حق دخالت در امور درمانی را ندارد.

مظاهری عنوان کرد: اخیراً اقداماتی در حال انجام است که مسائل غیر دارویی از روانپزشکان گرفته شود و به روانشناسان داده شود این روان پزشک ادامه داد: شعار امسال هفته سلامت روان، به نام افسردگی یک بحران جهانی است نام گذاری شده باید بدانید که در کلیه اختلالات روان پزشکی عوامل زیستی، اجتماعی، و روانی دخیل هستند و یکی از شایع ترین اختلالات روانی در سراسر جهان است .

طبق آمار اخیر بین  ۵تا  ۱۷ درصد افراد جامعه دچار افسردگی هستند و حدود یک درصد دچار افسردگی دو قطبی هستند .

تحریم باعث وارد نشدن داروهای جدید  روانپزشکی به کشور شده است

وی تصریح کرد: با توجه به این که اختلالات روانی یکی از موضوعات مهم سلامت جامعه است ولی رسانه ها به خاطر خط قرمز هایی که برای خود قرار داده اند به برخی از مسائل مثل خودکشی نمی پردازند. بنابراین باید رسانه ها با توجه به افزایش اختلالات روانی به این موضوعات با نگاهی جدید تر بپردازند.

وی خاطر نشان کرد: قرار بود که ۱۰ درصد تخت های بیمارستان های جنرال به بیماران روان پزشکی اختصاص پیدا کند که این امر ۴۰ تا ۵۰ درصد عملی شده است و باید مسئولین برای به ۱۰۰ درصد رسیدن این امر تلاش کنند، چرا که یکی از  امور ضروری در سلامت کشور است.

مظاهری تاکید کرد: متاسفانه ما در زمنیه داروهای روان پزشکی با مشکلاتی مواجه هستیم چرا که روز به روز داروهای جدید تری وارد بازار دارویی دنیا می شوند ولی به خاطر مسائل تحریم به سختی وارد بازار دارویی ایران می شوند و مشکلاتی را برای بیماران روانپزشکی به وجود آورده اند، بنابراین وزارت بهداشت باید این مسئله را به طور جد پیگیری کند./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.