۵ روش ساده برای افزایش فضای هارد دیسک

فروردین ۱۴۰۳

با رعایت این نکات ساده اطلاعات اضافی از روی هارد دیسک سیستم پاک شده و سرعت رایانه شما به طور محسوسی افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار اورژانس IT ممتاز نیوز، همانگونه که بسیاری از ما تجربه کرده ایم پر شدن حجم هارد دیسک و کمبود فضای خالی در آن سبب ایجاد مشکلاتی چون کاهش سرعت اجرای برنامه ها و کندی در بالا آمدن سیستم عامل می گردد.

به غیر از خالی کردن Recycle Bin یا سطل آشغال ویندوز ما پنج روش ساده دیگر را نیز برای آزادسازی فضای هارد دیسکتان از اطلاعات اضافی و غیرکاربردی به شما معرفی می کنیم.

۱٫ از شر برنامه های ناخواسته خلاص شوید

برنامه های بلااستفاده مانند بازی های قدیمی، آنتی ویروس های تاریخ قبل، نسخه های آزمایشی نرم افزارها و هرآنچه را که لازم ندارید حذف کنید. 

بر روی Start کلیک کنید و وارد Control Panel شوید. گزینه Uninstall a program یا Program and Features (در ویندوز ویستا یا ۷) یا Add/Remove Programs (در ویندوز XP) را انتخاب کنید. نرم افزار موردنظرتان را مشخص نموده و روی گزینه Uninstall کلیک کنید.

۲٫ برای آزادسازی فضا از Disk Cleanup استفاده کنید

Disk Cleanup یک ابزار کاربردی در تمام نسخه های ویندوز است که به کمک آن می توانید اطلاعات اضافی مانند فایل های موقت ویندوز، اینترنت و کوکی ها، سطل آشغال و System Restore را یکجا پاکسازی کنید.

مسیر زیر را دنبال کنید. 

Start > Programs > Accessories > System Tools > Disk Cleanup

درایو مورد نظر (به صورت پیش فرض درایو C) را انتخاب کرده و بر روی گزینه OK کلیک کنید. فایل هایی که قرار است پاکسازی شوند را انتخاب کنید و OK را بزنید و سپس بر روی گزینه Delete Files کلیک کنید. شما می توانید فایل های سیستمی را نیز با کلیک بر روی Clean Up System Files حذف کنید.

۳٫ فولدر دانلودهای خود را تمیز کنید

فولدرهای دانلود بیشتر کاربران کامپیوتر پر از برنامه هایی است که قبلاً دانلود شده اند و اکنون به وجود آنها نیازی نیست. به آدرس زیر رفته و هارد دیسک خود را از بار فایل های اضافی و غیر ضروری نجات بدهید. 

 Start > Computer > Username > Downloads

۴٫ فضای مصرفی System Restore را کاهش دهید (پیشرفته)

سیستم بازگردانی ویندوز در مواقعی که کامپیوتر شما با مشکلی مواجه شود امکان بازگشت ویندوز به یک نقطه زمانی در قبل را فراهم می کند اما  در عین مفید بودن فضای بسیاری از هارد دیسک را نیز اشغال می کند. از ابزار Disk Cleanup گزینه Clean Up System Files را انتخاب کرده و وارد تب More Options شوید. روی گزینه Clean Up که در زیر System Restore and Shadow Copies قرار دارد، کلیک کنید  و سپس دکمه Delete و ok را فشار دهید. 

این روش برای پاکسازی نسخه های سیستم بازگردانی ویندوز که در قبل ساخته شده اند، بکار می رود اما هر روز نسخه های تازه این سیستم در ویندوز ذخیره می شوند و دوباره فضای هارد کامپیوتر را اشغال خواهند کرد. البته شما از روش زیر می توانید فضای اختصاص داده شده به ساخت System Restore های تازه را برای همیشه کاهش دهید.

وارد Start شوید و با راست کلیک بر روی Computer، گزینه Properties را انتخاب کنید. از قسمت چپ پنل بر روی System Protection  کلیک کنید. پایین Protection Setting بر روی Disk و سپس Configure کلیک کنید.  اکنون می توانید در زیر Disk Space Usage اسلایدر را برای کاهش فضای مصرفی هارد دیسک به سمت چپ حرکت دهید.

۵٫ از CCleaner برای حذف فایل های موقت استفاده کنید

برای از بین بردن فایل های موقت و ناخواسته شما به یک ابزار پاکسازی سیستم رایگان مانند CCleaner نیاز دارید. پس از نصب و اجرای برنامه بر روی Analyse کلیک کنید تا یک فهرست بلند از فایل های اضافی سیستم برای شما نمایش داده شود. حالا می توانید با کلیک بر روی Run Clear فضای هارد دیسک خود را سبک کنید و به سیستمتان سرعت ببخشید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.