۵٫۳ هزار میلیارد تومان خرید داخلی در مقابل ۲۱ میلیارد دلار خرید خارجی

بولتن نیوز: با وجود خواست و اراده توسعه ساخت کالاهای داخلی در بخش بالادستی صنعت نفت، تا به امروز وضعیت ساخت داخل متناسب با توانایی های بالقوه کشور نبوده است که توجه جدی تر به این مقوله را طلب می کند. زیرا کشوری که با بیش از ۱۰۰ سال قدمت در صنعت نفت، بیشترین حجم از منابع هیدروکربورى جهان را در اختیار دارد و از طرفى از سطح دانش فنی نسبتاً بالا و نیروی انسانی تحصیلکرده و جویای کار و وجود بازار بسیار بزرگ در داخل و در کشورهای همسایه برخوردار است، باید برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت در حوزه نفت و انرژی و همچنین قطب تولید تجهیزات صنعت نفت برنامه ریزی مؤثر نماید. اگرچه کشور در این حوزه تا اندازه ای موفق بوده است، اما این موفقیت ها متناسب با آنچه که می توانست باشد نبوده است.

به هر حال نباید از ذهن دور بداریم که اقدامات وزارت نفت و توسعه شتابان زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری کشور باعث شده است تا در شرایط کنونی و با وجود تمرکز تحریم های غرب بر صنعت نفت، صنعت نفت به عنوان موتور محرکه اقتصاد ملی به حدی از خود اتکایی رسیده است که نه تنها از حرکت باز نایستاده، بلکه یکی از حوزه های اصلی رشد اقتصادی و جذب سرمایه بوده و در تمام زمینه ها در حال توسعه است.

برابر گزارش منتشره از سوی خبرگزاری رسمی وزارت نفت (شانا)، آمار خریدهای انجام شده در بخش بالادستی صنعت نفت طی ۳۰ سال گذشته (۱۳۶۱-۱۳۹۰) بیانگر افت شدید خریدهای خارجی و رشد بسیار بالای خریدهای داخلی است. از سال ۱۳۶۱ تاکنون، وضعیت خرید وزارت نفت در بخش داخلی و خارجی به شرح زیر بوده است:

• کل اقلام خریدهای داخلی شامل ۶۹۷۴۲۰ قلم به ارزش ۵۳ هزار میلیارد ریال بوده است. (از این تعداد حدود ۶۰۰ هزار قلم آن طی سال های ۸۴ تاکنون به ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال خریداری شده که با کسر موارد تکراری ۲۹۰ هزار قلم است)

• کل اقلام خریدهای خارجی شامل ۶۳۴۴۴۷ قلم به ارزش ۲۱ میلیارد دلار بوده است. (از این تعداد حدود ۲۳۴ هزار قلم آن طی سال های ۸۴ تاکنون به ارزش ۸ میلیارد دلار خریداری شده که با کسر موارد تکراری ۱۰۹ هزار قلم است)

در بررسى وضعیت خریدهاى انجام شده در ۶ ساله اخیر، کاهش تعداد اقلام خریدهای خارجی و افزایش ۴ برابری خریدهای داخلی مشاهده می شود. این درحالی است که تعداد طرح ها و پروژه های توسعه ای طی سال های اخیر به شدت افزایش یافته و این امر بیانگر ورود سازندگان داخلی به بخش های بالادستی و پروژه ها و تغییر نگرش صنعت نفت در استفاده از تولیدات داخلی است.

بر این اساس و با توجه به اینکه وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران عزم خود را برای حمایت هر چه بیشتر از تولیدکنندگان داخلی جزم کرده است و اجازه استفاده از صندوق توسعه ملی برای یاری رسانی به صنعتگران داخلی نفت نیز از سوی وزیر نفت و مبادی مربوطه صادر شده است، امید می رود در آینده ای نزدیک شاهد برچیده شدن ابزارهای مورد استفاده معاندین نظام برای تحت فشار قرار دادن ایران اسلامی ] با تحریم ها [ باشیم.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.