۵۰ درصد مردم ایران پوکی استخوان دارند

جام جم آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهم ترین مشکل بهداشتی کشور مربوط به نارسایی کلیوی و بیماران دیالیزی است و مهم ترین عامل نارسایی کلیه هم دیابت است.وی همچنین گفت که ۵۰ درصد جمعیت کشور پوکی استخوان دارند

به گزارش روز پنجشنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، مرضیه وحیددستجردی در جلسه شبکه های ملی تحقیقات «دیابت و استئوپروز» کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مشکل نارسایی کلیه در کشور چنان است که هرچه دستگاه دیالیز تهیه کنیم باز هم از قافله عقب هستیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی یا دیابت است.

وی افزود: ۴۵ درصد مرگ و میرها در کشور به دلیل بیماری های قلبی و عروقی، ۱۲ رصد مربوط به بیماری های سرطانی و چهار تا پنج درصد مربوط به بیماری های ریوی و دیابت و بقیه آن ناشی از حوادث و تصادفات است.

دکتر دستجردی تاکید کرد: این آمار بالای مرگ و میرها ناشی از بیماری های غیرواگیر نیازمند برنامه ریزی های جدی در این زمینه است.

وجود ۲۶ شبکه تحقیقاتی بیماری

وزیر بهداشت از وجود ۲۶ شبکه تحقیقاتی بیماری در کشور خبر داد و گفت: فعال ترین شبکه تحقیقاتی بیماری در کشور مربوط به بیماری های دیابت و پوکی استخوان است.

دستجردی افزود: برغم اینکه شیوع پوکی استخوان در کشور بسیار کمتر از دیابت است اما عوارض و بار هزینه ای آن نیازمند برنامه ریزی جدی است.

۵۰ درصد جمعیت کشور پوکی استخوان دارند

وزیر بهداشت اظهارداشت: ۵۰ درصد کشور مبتلا به استئوپروز (پوکی استخوان) و استئوپنی (کاهش تراکم استخوان) هستند. برای کنترل این بیماری ها در کشور نیازمند همکاری ها بین بخشی هستیم.

وی به شاخص جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: طبق جدیدترین آمار، حدود شش درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و هرچه تعداد سالمندان در کشور بیشتر شود ، گرفتاری ها و معضلات بهداشتی و درمانی کشور نیز بیشتر می شود.

به گفته وزیر بهداشت، میزان مراجعات و بستری سالمندان، بطور متوسط پنج برابر بیش از افراد عادی است.

طراحی ۸۰۰ برنامه برای مقابله با بیماری های غیرواگیر

وزیر بهداشت اظهارداشت: طی دو سال گذشته، ۸۰۰ برنامه عملیاتی برای مقابله، کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر طراحی شده است که باید آنها را عملیاتی کنیم.

دستجردی افزود: آمار بیماری های غیرواگیر مانند چاقی، کلسترول بالا ، فشارخون و دیابت در کشورهای عربی منطقه بیش از کشور ما است بااین وجود نباید وضعیت خود را مطلوب ارزیابی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید در سال ۱۴۰۴ ، جزو کشورهای برتر منطقه از نظر سلامتی باشیم و شبکه های تحقیقاتی بیماری می توانند در این زمینه وزارت بهداشت را کمک کنند.

پزشک خانواده ، محوری ترین برنامه سلامت کشور

وزیر بهداشت از راه اندازی شبکه های تحقیقاتی چاقی و سالمندی در کشور خبر داد و اظهارداشت: برنامه محوری سلامت کشور، اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

دستجردی افزود: امیدواریم با ارایه بسته های ادغام یافته بهداشتی و درمانی در زمینه کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور، فعالیت های جدی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی و فرهنگسازی، نقش اساسی در کنترل بیماری های غیرواگیر به ویژه کنترل دیابت به عنوان «ام الامراض» را دارد.

در جلسه شبکه های ملی تحقیقات دیابت و استئوپروز کشور جمعی از مسوولان و متخصصان این رشته ها حضور داشتند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.