۵۰ درصد کل خرید مردم کارتی شد

۳۱فروردین۱۳،

استفاده از دستگاه های کارت خوان فروشگاهی در پرداخت ها و دریافت ها به ۵۰ درصد رسیده است، با این وجود بعضی از فروشندگان خواستار تعیین سقفی از سوی سیستم بانکی در پرداخت وجه خریدها می باشند.
ابزارهای پرداخت نوین در کشورمان قدمت طولانی ندارد، اما در سال‌های اخیر با توسعه مرکز شتاب و اجرای طرح شاپرک استفاده از این ابزارها توسعه بیشتری یافته است. گسترش پرداخت های الکترونیک هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد و تمایل مردم به پرداخت ها از طریق کارت های بانکی افزایش یافته است.
توسعه ابزارهای الکترونیکی در خدمات دهی بانک ها افزایش تقاضا در بین مردم را تشدید کرده است و مردم سعی می کنند در تمام خریدهای خود از کارت های بانکی بهره گیری کنند، در عین حال اگر شبکه های ایجاد شده بانک ها برای ارائه خدمات الکترونیکی تجهیز شده باشند، میزان گرایش مردم به استفاده از خدمات الکترونیک به جای پرداخت های سنتی و برداشت وجه نقد چند برابر خواهد شد.
گرچه بانکها از مردم تقاضا دارند که تمام دریافت ها و پرداخت های خود را از طریق سیستم های الکترونیکی انجام دهند، اما متاسفانه آنقدر که بانک ها از مردم درخواست می کنند به جای اتلاف وقت و هزینه برای انجام کارهای بانکی از خدمات الکترونیک استفاده کنند زیرساخت ها رشد نکرده و می توان گفت مردم در استفاده از ابزارهای نوین بانکی از شبکه بانکی جلوتر می باشند.

بانکها حتی مشوق هایی را هم برای مردم در استفاده از دستگاه های کارت خوان فروشگاهی به جای برداشت وجه در نظر گرفته اند، اما به هر حال همواره مشکلاتی در استفاده از این ابزارها وجود دارد. با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تقریبا تمام ایرانیان دارای کارت بانکی شده اند و بعضی از مردم از یک بانک حتی دارای چند کارت می باشند تا جایی که شبکه بانکی قصد داشت به عنوان یکی از برنامه های اجرایی خود، طرح حذف کارت ها را انجام دهد.
قطعی شبکه شتاب و اختلال در خدمات دهی به استفاده کنندگان از کارت های الکترونیکی می تواند سبب بی اعتمادی مردم و در عین حال نگاه همراه با تردید به استفاده کامل از ابزارهای الکترونیک باشد و این یک ضعف بزرگ است که بانک ها باید آن را رفع کنند وگرنه نمی توان انتظار داشت بانکداری نوین و الکترونیکی به این زودی ها جای فعالیت های سنتی و نقل و انتقال وجوه نقد را در بین مردم بگیرد.
با این حال جا افتادن راحتی استفاده از ابزارهای الکترونیک مانند دستگاه های کارتخوان فروشگاهی سبب گرایش مردم به استفاده از این ابزارها شده و هم اکنون ۵۰ درصد خریدهای مردم از طریق پرداخت های الکترونیکی انجام می گردد.
گسترش خدمات دهی الکترونیک علاوه بر اینکه می تواند برای مشتریان مزایایی را به همراه داشته باشد برای خود بانک ها و به ویژه بانک مرکزی در مواردی مانند چاپ اسکناس، هزینه های نگهداری، جلوگیری از چرخش بی مورد وجوه نقد در بین مردم و مسائلی از این دست مقرون به صرفه باشد.
مدیر یک فروشگاه در گفتگو با مهر با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر گرایش مردم به استفاده از کارتخوان های فروشگاهی بالا رفته است، گفت: این وضعیت ابتدا برای مشتریان و سپس برای ما خوب است اما مواردی نیز مانند تاخیر در واریز وجود به حساب ما و یا در مواردی بلوکه شدن پول نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه در سیستم تازه که تحت عنوان شاپرک از آن نام برده می گردد فعلا کارمزد برای هر تراکنش پرداخت نمی کنیم، افزود: در هر حال گرایش مردم به استفاده از کارتخوان ها سبب شده تا فروشندگان نیز برای ارائه اینگونه خدمات برنامه ریزی کنند.
فروشنده دیگری نیز به خبرنگار مهرگفت: یکی از معایب این سیستم پرداخت های بسیار جزئی توسط بعضی اشخاص پس از خرید است که می توان آنها را با وجه نقد پرداخت کرد و این موضوع کمی کار را مشکل می کند.
این فروشنده ادامه داد: اگر مانند پرداخت های کارت های عابر بانک که دارای یک سقف حداقلی برای دریافت وجه است در این بخش هم ایجاد شود، مشکل پرداخت های بسیار جزئی از طریق کارت خوان ها حل می گردد. به عنوان نمونه بعضی مشتریان برای خرید ۲ تا ۳ هزارتومان هم تمایل به استفاده از کارتخوان دارند.
فروشنده دیگری نیز به خبرنگار مهر مطرح کرد: من برای مشتریان برای استفاده از دستگاه کار خوان سقفی تعیین کرده ام و اگر خرید مشتری کمتر از ۳۰ هزار تومان باشد باید وجه را به صورت اسکناس پرداخت نمایند و اگر بیش از این مبلغ باشد می تواند وجه را از طریق کارت بانکی بپردازد.
وی عنوان کرد: در بعضی از موارد قطعی سیستم شاپرک مشکلاتی را برای ما بوجود می آورد و در مجبوریم برای استفاده از دستگاه چندین بار کارت را وارد دستگاه کنیم، این مشکل به ویژه در روزهای پرتراکم تشدید می گردد.
به هر حال استفاده از دستگاه های کارت خوان فروشگاهی روز به روز رو به گسترش است و به ویژه در بعضی روزها مانند روزهای پایانی ماه که بانکها و خودپردازها شلوغ می گردد، استفاده از دستگاه های کارت خوان فروشگاهی که تقریبا در تمام مراکز خدماتی و فروشگاهی وجود دارد، افزایش می یابد.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.