۵۰۰ میلیون نفر در دنیا اضافه وزن دارند/ تنها روش درمان چاقی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران، از چاقی به عنوان معضل امروز جوامع صنعتی نام برد و گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا اضافه وزن دارند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر حسین دلشاد در نشست خبری چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران که روز یکشنبه برگزار شد، گفت: چاقی معضل امروز جوامع صنعتی است و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا اضافه وزن دارند یا چاق می باشند و در کنار اینها ۳۶۰ تا ۴۰۰ میلیون نفر هم دیابت دارند که تا سال ۲۰۳۰ این آمار به ۵۵۰ میلیون نفر می‌رسد و می‌توان گفت که چاقی و دیابت اپیدمی دوقلوی قرن ۲۱ می باشند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشکده غدد داخل ریز و متابولیسم تصریح کرد: شیوع چاقی در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران روز به افزایش است که به همین سبب به همت دکتر عزیزی انجمن علمی چاقی تشکیل شد که از اهداف و سیاستهای آن تدوین راهکارهای موثر در پیشگیری از بروز چاقی با انجام پژوهشهای مختلف و ارسال آن به وزارت بهداشت و اشخاص مسئول است.

دلشاد به سیاستهای انجمن علمی چاقی اشاره داشت و گفت: برگزاری کنگره‌های پیشگیری و درمان چاقی از جمله اهداف انجمن است که بر پایه آن چهارمین کنگره از ۱۳ تا ۱۵ آذرماه در مرکز همایشهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار خواهد شد که به طور کلی می‌توان گفت ما هر دو سال یکبار کنگره برگزار می‌کنیم.

دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران به اهداف کنگره چهارم اشاره داشت و گفت: آشنا نمودن همکاران جوان با تازه‌های علمی در زمینه پیشگیری و درمان چاقی از جمله این اهداف است.

وی ادامه داد: مباحث علوم پایه، تغذیه، فعالیت بدنی، اعمال جراحی مختلف در درمان چاقی، درمان دارویی، عوارض چاقی، مؤلفه‌های اجتماعی ارتباط با چاقی و سیاست‌گذاری در سطح کلان از جمله محورهای چهارمین کنگره پیش‌گیری و درمان چاقی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به برنامه‌های کنگره اشاره داشت و افزود: پنل اصلاح شیوه زندگی در پیشگیری از بروز چاقی یکی از این پنل‌هاست؛ همچنین در ارتباط با جراحی که برای درمان بیماران بسیار چاق کاربرد دارد نیز پنل دیگری طراحی کرده‌ایم.

وی پنج سخنرانی جامع را توسط اساتید را در ۳ روز این همایش عنوان کردو افزود: سخنرانی رئیس اداره بیماریهای غیر واگیر، دفتر منطقه‌ای بهداشت جهانی نیز از جمله این برنامه‌هاست.

دلشاد، ۸ سمپوزیوم از جمله چاقی اطفال، عوارض چاقی، چاقی و تولیدمثل، چاقی و سلامت روان، فعالیت بدنی و چاقی و درمان چاقی را از جمله دیگر برنامه‌هایی دانست که در این کنگره به آن پرداخته شد.

دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران برگزاری ۳ کارگاه رژیم درمانی، فعالیت فیزیکی و درمان شناختی رفتاری چاقی را از جمله مباحث مطرح شده در کنگره چهارم عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: ۴۰۰ مقاله پژوهشی به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که پس از بررسی توسط کمیته علمی و امتیازدهی و همچنین محدود بودن زمان سخنرانی ۴۰ مقاله برای سخنرانی و ۳۲۰ مقاله بعنوان پوستر پذیرفته شده‌اند.

دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران ادامه داد: روز سوم این کنگره به گردهمایی مردمی اختصاص دارد.

تنها روش درمان چاقی اصلاح شیوه زندگی است

در ادامه دکتر محمد هاشمی دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی گفت: افزایش چاقی بازار گسترده تبلیغات کاهش وزن را به دنبال داشته اما تنها روش کاهش وزن، اصلاح شیوه زندگی، داشتن رژیم اصولی و فعالیت بدنی مناسب است.

وی افزود: تبلیغ درمان غیرمجاز است و تجویز دارو یا روش درمانی فقط باید به صلاحدید پزشک انجام پذیرد و اگر اشخاص به اجتهاد خودشان از دارو استفاده کنند حتما به بیراهه می‌روند.

هاشمی به شیوع و افزایش چاقی اشاره کرد و گفت: هرچه چاقی رو به افزایش می‌رود بازار گسترده تبلیغات کاهش وزن نیز رو به فزونی می‌گیرد که ممکن است همه اینها راه علمی و درست را طی نکنند چراکه تنها روش درمان چاقی اصلاح شیوه زندگی، داشتن رژیم اصولی و فعالیت بدنی مناسب است.

وی به تفاوت کنگره‌های پیشگیری و درمان چاقی با سایر کنگره‌ها اشاره داشت و افزود: مخاطبان کنگره‌های ما فقط دانشجویان، پزشکان و دانشگاهیان نیستند چرا که ما نشستهایی برای عموم جامعه نیز خواهیم داشت و مردم می‌توانند با متخصصان و صاحبنظران علوم تغذیه به راحتی صحبت کنند و جواب سئوالات خود را دریابند و راهکار نیز دریافت کنند که این نشست در ۱۵ آذر از ساعت ۱۵ در همان محل کنگره برگزار خواهد شد

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.