روش ورود “تعاوني ها” به”بورس” ايران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

با تصویب قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی بستر بسیار مناسبی جهت ورود بخش تعاونی به بازارهای بورس فراهم شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران با تصویب قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی بستر بسیار مناسبی جهت ورود بخش تعاونی به بازارهای بورس فراهم شده است چرا که در قانون مزبور نسل جدید از شرکت های تعاونی تحت عناون شکت های تعاونی سهامی عام تعریف شده است.
 
بر اساس تعریف، شرکت تعاونی سهامی عام نوعی شرکت سهامی عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت های مذکور در قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی تشکیل شده است .
 
**شرکت های تعاونی سهامی عام

در شرکت های تعاونی سهامی عام اصالت با سهام می باشد و نقش سرمایه از نقش عضو پر رنگ تر می باشد . سهام این نوع از شرکت ها به آسانی می تواند در انواع بازارهای بورس مورد معامله و خرید و فروش قرار گرفته و بر خلاف شرکت های تعاونی متعارف معامله سهام آنها نیاز به تأیید هیأت مدیره شرکت تعاونی ندارد.
 
هم اکنون تقریباً تعداد ۱۵ شرکت تعاونی سهامی عام در کشور به ثبت رسیده و این امکان برای آنها وجود دارد که در بازار فرابورس پذیرش شده و از این طریق بخشی از سهام آنها در فرابورس معامله شوده است  .

**تعاونی ها در فرابورس

بیمه تعاون در غالب شرکت تعاونی سهامی عام ، سهام خود را از طریق فرابورس عرضه اولیه نموده است .

این شرکت در صورت تمایل می تواند تقاضای پذیرش در بازار فرابورس را ارائه نموده تا در صورت موافقت بخشی از سهام آن به عنوان سهام شناور در بازار فرابورس معامله شود . نتیجه این معامله ورود اولین شرکت تعاونی به بازار بزرگ سرمایه و به وی‍زه فرابورس است .
 
انتهای پیام /

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.