۵۷ کیلومتر معبر بزرگراهی طی ۱۰۲ روز به معابر تهران اضافه شد

۱۹خردادماه،

افتتاح ۶ پروژه تاثیرگذار عمرانی ، از تونل نیایش تا تقاطع تلو – بابایی؛

در فاصله زمانی بین آغاز بهره برداری از تونل نیایش تا افتتاح تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو، بیش از ۵۷ کیلومتر به طول معابر بزرگراهی شهر تهران افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، از بیست و هشتم بهمن ماه سال که تونل شمالی نیایش به روی حرکت خودروها گشوده شد و این معبر زیرزمینی رسما مورد بهره برداری قرار گرفت تا هشتم خردادماه که تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو زیربار ترافیک رفت، ۵۷ کیلومتر مسیر بزرگراهی به همراه ۶۹ پل سواره رو تحویل شهروندان تهرانی شده است.
 
در این مقطع زمانی ۱۰۲ روزه علاوه بر اتمام دو پروژه عظیم تونل نیایش(۲۸ بهمن ) و بزرگراه امام علی(ع) در موعد مقرر(۳ خرداد )، مجموعه پل های تقاطع چند سطحی بزرگراه های شیخ فضل ا… و محمدعلی جناح(۱۸ اردیبهشت ) و تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو(۸ خرداد ) به بهره برداری رسید و پرونده احداث تندروهای بزرگراه آزادگان با افتتاح مسیر حدفاصل پل کن تا پل شهید کاظمی(۲۷ اسفند ) برای همیشه بسته شد.
 
در نتیجه بهره برداری از این پروژه ها، تونل نیایش به طول ۱۰ هزار و ۲۵۲ متر(با احتساب طول رمپ ها) دو بزرگراه صدر و نیایش را به یکدیگر متصل ساخت و به تعبیری قسمت فوقانی رینگ کمربندی داخلی بزرگراه های پایتخت را تکمیل کرد. کمتر از یک ماه بعد، قطعه نهایی بزرگراه آزادگان شامل یک مسیر ۹ کیلومتری حدفاصل شمال پل رودخانه کن تا پل شهید کاظمی، تندروهای باقی مانده این مسیر را به هم متصل کرد و سبب شد کمربندی جنوب پایتخت عملکرد اصلی خود را بازیابد. این مسیر دارای تقاطع های غیرهمسطح و پل های دوربرگردان متعددی از قبیل تقاطع غیرهمسطح راه آهن تهران- جنوب و دوربرگردان های خلیج فارس و الغدیر است.
 
بر اساس این گزارش افتتاح مجموعه پل های تقاطع چند سطحی بزرگراه های شیخ فضل ا… و محمدعلی جناح، دستاورد دیگر این مقطع زمانی ۱۰۲ روزه بود. این تقاطع چندسطحی شامل دو دستگاه پل اصلی به مساحت ۱۱ هزار و ۶۶۸ مترمربع و ۴ دستگاه پل جهتی به مساحت ۱۰ هزار و ۱۹۸ مترمربع است. طول هریک از پل های اصلی این تقاطع ۲۴۸ متر و طول مجموع پل های جهتی ۱۰۴۱ متر است.
 
 در ادامه این روند،  بزرگراه امام علی(ع) ۲۶ کیلومتر دیگر به مسیر توسعه خود ادامه داد تا در جنوبی ترین  بخش خود به بزرگراه صالح آباد برسد. برای احداث این بزرگراه ۵۶ پل سواره رو در قالب ۲۵ تقاطع اصلی و فرعی ساخته شده است. در نهایت به پروژه تقاطع بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو می رسیم که شامل ۴ دستگاه پل و حدود ۱۰ کیلومتر مسیر دسترسی بوده و با بهره برداری از آن ضمن برطرف شدن گره ترافیکی بزرگراه شهید بابایی، کلیه ارتباطات مورد نیاز در محل این تقاطع به صورت ایمن تامین شده است.
 
البته شهر تهران در همین مدت زمان محدود شاهد تحولات عمرانی دیگری نیز بوده است چراکه عملیات احداث دریاچه شهدای خلیج فارس که از مهرماه سال ۱۳۸۹ آغاز شده بود، پانزدهم اردیبهشت ماه به ثمر نشست و به این ترتیب یک دریاچه ۱۴۰ هکتاری به همراه ۳ جزیره مصنوعی مورد بهره برداری قرار گرفت./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.