۶ماده غذایی برای کاهش دهنده کلسترول

۱۵ام بهمن ،

کارشناسان اعلام کردند که با گنجاندن روغن های مفید، خشکبار، سویا، فیبرها، جو و مواد غذایی حاوی استانول ها و استرول ها در رژیم غذایی می توان سطح کلسترول خون را در مدت سه ماه به اندازه ۲۰ درصد کاهش داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایرنا، همه انسان ها مقداری چربی در خون خود دارند که این چربی برای بسیاری از عملکردهای بدن لازم و ضروری است اما بعضی از آنها مقدار بسیار بسیاری از این چربی را در خون خود دارند که باید آن کاهش یابد .

کلسترول بالا عامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی است که به نقل از پزشکان سه برابر بیشتر از سرطان سینه و دو برابر بیشتر از سرطان ریه قربانی می گیرد.

از این روپایین آوردن سطح کلسترول خون بزرگترین کاری است که می توان برای کاهش این خطر انجام داد.براین اساس با ایجاد تغییرات اندکی در شیوه زندگی و رژیم غذایی می توان از ابتلا به این خطر جلوگیری کرد.

کارشناسان تغذیه پس از بررسی های بسیار به این نتیجه رسیده اند که اگر در رژیم غذایی از روغن های مفید استفاده شود و مصرف خشکبار، فیبرها، جو و مواد غذایی حاوی استانول ها و استرول ها را گنجاند می توان در مدت سه ماه به اندازه ۲۰ درصد از سطح کلسترول خونمان را کم کنیم.

مواد غذایی حاوی استانول ها و استرول ها در گیاهان یافت می شوند. این مواد جذب کلسترول در رژیم غذایی را محدود می کند و سبب می گردد که کلسترول با دیگر ضایعات از بدن دفع شود.

فیبرهای با تخمیر بالا همچون لوبیا و حبوبات به راحتی در روده هضم نمی شوند.از این رو فیبر به کلسترول می چسبد و آن را از بدن دفع می کند.

با افزودن نان های مملو از فیبر به رژیم غذایی می توان جذب فیبر را بازهم بیشتر کرد.

خشکبارهای حاوی بادام، گردو و بادام زمینی برای کاهش سطح کلسترول بدن مفید می باشند. با این حال باید از مصرف انواع شور این خشکبار به خصوص برای اشخاص دارای فشار خون بالا، پرهیز کرد.

هنوز مشخص نیست که خشکبار چگونه سبب کاهش کلسترول می گردد اما این موضوع می تواند به این سبب باشد که خشکبار حاوی استرول های گیاهی و چربی های اشباع نشده است که از آسیب رسیدن به رگ های خونی ممانعت می کند.

همچنین خشکبار حاوری فیبر و ویتامین E بالا است.

شیر سویا، دانه سویا و ماست سویا به کبد در استخراج کلسترول بدن از جریان خون کمک می کند.

روغن زیتون و روغن کلزا که اساسا حاوی چربی های غیر اشباع می باشند نه تنها سطح کلسترول خون را افزایش نمی دهند بلکه سبب کاهش آن نیز می شوند. همچنین سبب می شوند که دیواره رگ ها قویترشود.

جو حاوی مولفه ای به نام بتا گلوکان ها است. بتا گلوکان ها ژل ضخیمی در داخل دستگاه گوارش درست می کند که به کلسترول های موجود در روده می چسبد و به پیشگیری از جذب کلسترول توسط بدن کمک می کند.

این ژل و کلسترول سپس به صورت مواد زائد از بدن دفع می شوند.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.