۶ تا ۷٫۵ میلیون نفر دچار هزینه های خانمانسوز درمان/ افزایش خانواده های زیر خط فقر

۳۱فروردین۱۳،
ممتاز نیوز :  فشار هزینه های درمان بر دوش مردم، روز به روز بیشتر و بیشتر می گردد. به طوریکه در سالهای اخیر، تعداد خانواده هایی که بر اثر پرداخت هزینه های سنگین درمان به زیر خط فقر می روند، رو به افزایش بوده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ در سالهای ۸۸ تا ۸۹ آماری که در ارتباط با خانواده هایی که توان پرداخت هزینه های سنگین درمان بیماریهای سخت را نداشته و ناگزیر با فروش وسایل زندگی به زیر خط فقر رفته اند، در حدود ۲٫۵ تا ۴ درصد از کل جمعیت کشور اعلام شده بود. اما این آمار در سالهای ۹۰ تا ۹۱ به مرز ۷٫۵ درصد رسیده است.

افزایش ۵ درصدی خانواده هایی که بر اثر پرداخت هزینه های درمان به زیر خط فقر رفته اند، حکایت از این واقعیت دارد که نظام سلامت کشور دچار ضعف و اشکالاتی است که متاسفانه هنوز چاره ای برای آن اندیشیده نشده است و تاسف بار تر از آن، این است که این آمار هر سال در حال افزایش است. به طوریکه در ۶ ماهه دوم سال ۹۱ که با افزایش ناگهانی قیمت خدمات پزشکی و گران شدن تجهیزات پزشکی و درمانی در کشور مواجه بودیم، این وضعیت به مراتب نگران کننده تر از سالهای قبل بود. این در حالی است که بودجه وزارت بهداشت برای سال ۹۲ یک بودجه انقباضی تعریف شده و می بایست روزهای سخت تری را برای حوزه سلامت و مردم، متصور بود.

بررسیها نشان می دهد در اکثر کشورهای دنیا، سهم مردم از پرداخت هزینه های سلامت در حدود ۱۸ درصد است اما این عدد در کشور ما بیش از ۵۴٫۸ درصد است که با احتساب منابع بیمه‌ای این عدد به بالای ۷۰ درصد می رسد. به طوریکه گفته می گردد در حال حاضر ۷۵ درصد از هزینه های سلامت از جیب مردم پرداخت می گردد.

این در حالی است که بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه کشور، سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان می بایست در پایان این برنامه به زیر ۳۰ درصد می رسد. اما با گذشت ۲ سال از آغاز برنامه پنجم توسعه، نه تنها این سهم کاهش نیافته که برعکس به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط با ااینکه چرا به آنچه در قانون به آن اشاره شده بود، دست نیافته ایم، گفته است که هدف قانونگذار در برنامه چهارم توسعه کاهش سهم پرداختی مردم به ۳۰ درصد بود در حالیکه این اتفاق نیفتاد و پس از آن نیز در قانون برنامه پنجم توسعه و با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش سهم پرداختی مردم در حوزه سلامت این امر در نظر گرفته شده اما متاسفانه طی ۲ سال قانون پنجم نیز این اتفاق رخ نداد به طوریکه هم اکنون سهم پرداختی مردم ۷۰ درصد است.

شرایط اقتصادی خانمانسوز

این اصطلاحی است که کارشناسان حوزه سلامت به آن دسته از اشخاصی می گویند که بر اثر پرداخت هزینه های سنگین درمان، دچار شرایط اقتصادی خانمانسوز می شوند. در حال حاضر پیش بینی می گردد، چیزی در حدود ۷٫۵ تا ۱۰ درصد از اشخاص جامعه در این وضعیت قرار دارند و پرداخت هزینه های سنگین درمان بیماریهای سخت و صعب العلاج، در شرایط عادی برای آنها ممکن نیست و مجبورند با فروش وسایل زندگی و…، هزینه های درمان را تامین کنند.

با توجه به آمار جمعیت کشورمان که در حدود ۷۵ میلیون نفر برآورد شده است، می توان گفت که جمعیتی در حدود ۶ تا ۷٫۵ میلیون نفر به سبب شرایط نامساعد اقتصادی، چنانچه دچار یک بیماری سخت و صعب العلاج شوند، برای تامین هزینه های درمان به زیر خط فقر سقوط می کنند. در چنین شرایطی، مدیریت هزینه های سلامت، می تواند تا حدود بسیاری از افزایش هزینه های درمان جلوگیری کرده و می تواند اشخاص دچار فقر مالی را تحت پوشش قرار دهد.

حسن تامینی لیچایی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در حال حاضر درمان کوچکترین بیماریها برای مردم رنج‌آور و مشکل شده است، گفت: در حال حاضر وقتی یک نفر دچار بیماری نسبتا سختی می‌شود باید برای پرداخت هزینه‌های بیمارستان تمام زندگی خود را بفروشد که این موضوع سبب افزایش تعداد خانواده‌های زیر خط فقر می‌شود.

احمد آریایی نژاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با بیان اینکه سال ۹۲ سال سختی برای بهداشت و درمان کشور خواهدبود، گفت: اگرچه بودجه بهداشت و درمان در سال ۹۲، با رشد ۲۹ الی ۳۰ درصدی همراه بوده اما این رشد در برابر رشد ۵۰ درصدی تورم، ناعادلانه بوده و حوزه بهداشت و درمان را با مشکل روبرو می‌کند.به گفته وی، در حال حاضر ۷۵ درصد از هزینه های سلامت از جیب مردم پرداخت می گردد.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.