۶ دلیلی که باید از مصرف بیش از حد قند و شیرینی در ایام نوروز پرهیز کرد

با توجه به آغاز ایام نوروز و افزایش دید و بازدیدها مصرف مواد قندی و شیرینی نیز افزایش پیدا می کند، بنابراین آگاهی داشتن از مضرات افراط و تفریط در مصرف این مواد برای همه افراد ضروری است.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر)، در این مطلب به تشریح مضرات مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرینی می پردازیم:

تولید هورمون گرسنگی و تداوم احساس گرسنگی

مصرف بیش از اندازه شیرینی جات بر هیپوتالاموس مغز تاثیر می گذارد و باعث مختل شدن مرکز تنظیم میزان مصرف مواد غذایی می شود در واقع مصرف زیاد قند و شکر و انباشتگی فروکتوز در خون باعث تداوم احساس گرسنگی در افراد می شود.

سرعت بخشیدن به روند پیری

شکر و شیرینی جات یکی از عوامل اصلی در سرعت بخشیدن به روند پیری است. در واقع آسیب های سلولی و پوستی ناشی از  فروکتوز موجود در شکر، هفت بار قوی تر از رادیکال های آزاد اکسیژن است. علاوه بر این، مصرف بیش از اندازه آن بیماری های مزمن از قبیل دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی را در پی خواهد داشت.

تحلیل رفتن استخوان ها و پوکی استخوان

مصرف قند در جذب عناصر مهم و ضروری برای سلامت استخوان‌ها، یعنی کلسیم و منیزیم اختلال ایجاد می کند. در واقع اگر شیر را با کیک یا شکلات مصرف کنید، هیچ کلسیمی در استخوانهای شما ذخیره نخواهد شد. بر همین اساس مصرف قند زیاد، عامل اصلی پوکی استخوان است. قند ماده‌ای زاید و فاقد هر گونه ویتامین یا مواد معدنی است و بدن قادر به هضم و جذب آن نیست. از این رو سلول ها مجبور هستند برای شکستن مولکول های قند از املاح کلسیم و منیزیم ذخیره در استخوان ها استفاده کنند.

هر چه مواد غذایی شیرین بیشتر مصرف شود، کلسیم بیشتری از استخوان ها خارج شده و در فرآیند هضم قند و شیرینی مصرف می شود. در نهایت استخوان ها بعد از چند سال پوک می شوند دلیل اصلی خرابی دندان ها نیز همین است. کلسیم از دندان ها استخراج شده و دندان به مرور پوسیده و خراب می شود.

مصرف مواد قندی، باعث بروز کبد چرب می شود

فروکتوز که ترکیبی قندی است و از شربت ذرت به دست می آید به کبد برای ذخیره چربی فشار وارد می کند و به مرور زمان، برنامه غذایی غنی از فروکتوز به تراکم ذرات چربی در اطراف کبد منجر می شود که این امر زمینه ساز بیماری کبد چرب است.

از مصرف نوشیدنی های مملو از قند بپرهیزید و سعی کنید که فروکتوز را از طریق مصرف منابع طبیعی مانند میوه جذب کنید زیرا فیبر موجود در میوه، مانع از جذب زیاد قند در بدن می شود.

عدم تمرکز و فراموشی

نتایج پژوهش های محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که مصرف زیاد مواد قندی باعث آزاد شدن رادیکال های آزاد مغز می شود و تبادل اطلاعات در سلول های مغز را با مشکل مواجه می سازد. این مساله می تواند روی قدرت حافظه، به یاد سپردن وظایف و اطلاعات لطمه بزند و همچنین روی خلق و خوی ما نیز تاثیر بدی بگذارد.

تصلب شریان و بیماری های قلبی

در تحقیقات معلوم شده که کبد از اسید استیک، کلسترول می سازد و مستقیم تحویل خون می دهد. قند و شکر اسید استیک ایجاد می کند و در نتیجه به طور غیرمستقیم اسید استیک در جدار رگ ها رسوب می کند. در ضمن ترشح زیاد انسولین نیز همراه با چربی است و در نتیجه باعث بی نظمی ضربان قلب می شود. 


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.