۶۰درصد از بیماری های قابل انتقال از انسان به حیوان عفونی است

۰۳م اسفند ،
ممتاز نیوز : محمدرضا شیرزادی در کارگاه آموزشی منطقه ای آزمایشگاهی لیشمانیوز در کرمان گفت: از آنجا که مردم تماس های مختلفی با حیوانات و محصولات حیوانی دارند نیاز است جامعه را در زمینه حفاظت شخصی در مقابل این بیماری ها آموزش های لازم را فراگیرند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پانا ؛ وی گفت: حیوان گزیدگی، هاری، تب مالت، بروسلوز، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سالک از جمله بیماری های مشترک انسان و دام می باشند.

شیرزادی ضمن اشاره به چگونگی بیماری سالک گفت: ۱۲ میلیون نفر در جهان به بیماری لیشمانیوز (سالک) جلدی مبتلا می باشند و در بسیاری از کشورها مواردی که از این بیماری وجود دارد بیشتر از مقدار گزارش شده این بیماری است.

وی گفت: بیماری لیشمانیوز یا سالک در ایران، به دو دسته سالک شهری (خشک) و روستایی (مرطوب) تقسیم می گردد.

رئیس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام افزود: منشأ سالکی که در مناطق شهری دیده می گردد اشخاص آلوده به بیماری و سگ های مبتلا و منشأ سالک روستایی موش های صحرایی می باشند.

شیرزادی گفت: با اینکه سالک روستایی از نظر ظاهری بدشکل تر از نوع شهری آن است، اما دوره آن کوتاه تر و خوش خیم تر و درمان آن راحت تر است.

وی ادامه داد: مهم ترین عامل در گسترش این بیماری تغییرات آب و هوایی است و این بیماری بیشتر در فصل پاییز گسترش می یابد.

وی با اشاره به وضعیت جغرافیایی پراکندگی سالک گفت: بیشترین مورد سالک در استان فارس دیده شده است و استان کرمان نیز در رده پنجم استان ها قرار دارد و از نظر رتبه بندی دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان رتبه هشتم را در میزان بروز سالک دارد.

شیرزادی وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله را از عوامل شیوع سالک عنوان کرد و گفت: در کرمان در سال های ۸۲ تا ۸۴ به سبب وقوع زلزله بم، بیشترین مورد ابتلا به سالک ملاحظه شد.

رئیس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام گفت: مهم تریم اقدامات کنترلی بیماری های مشترک انسان و دام، هماهنگی های بین بخشی و آموزش جامعه است.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.