۶۰درصد مواد اولیه داروها وارداتی است

۲۳ آبان ،
ممتاز نیوز : رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه در زمینه تأمین ارز برای واردات دارو با مشکل جدی روبرو هستیم، گفت: در حال حاضر ما در سال ۱٫۵ میلیون دلار برای واردات دارو اعتبار ارزی و یک میلیارد دلار نیز برای تجهیزات پزشکی نیاز داریم.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ “حسینعلی شهریاری” درباره تأمین ارز واردات دارو گفت: در زمینه تأمین ارز برای واردات دارو با مشکل جدی روبرو هستیم، در حال حاضر ما در سال ۱٫۵ میلیون دلار برای واردات دارو اعتبار ارزی و یک میلیارد دلار نیز برای تجهیزات پزشکی نیاز داریم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه علم پزشکی امروز بسیار وابسته به تجهیزات و فناوری است، ادامه داد: مخصوصا در بعضی رشته ها مانند چشم پزشکی، قلب و عروق، ارتوپدی و گوش و حلق و بینی وابسته به تجهیزات پزشکی می باشند.

وی تصریح کرد: در اکثر تجهیزات مدرن پزشکی از کشورهای پیشرفته دنیا وارد کننده هستیم که در این زمینه هم با مشکل جدی روبرو هستیم.

شهریاری با بیان اینکه سلامت مردم در خطر است، خاطرنشان کرد: البته برای تأمین دارو باید ارز مرجع بدهند که به خاطر افزایش قیمت ارز مرجع پارسال ۱۰۵۰ تومان بود که امسال ۱۲۵۰ تومان شد که اینجا ۱۷ درصد افزایش قیمت داشتیم و امسال نسبت به سال پیش حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه ارز مرجع به موقع پرداخت نمی شود، گفت: ما از سال پیش مشکل داشتیم. هرچند ۹۷ درصد دارو در داخل کشور تولید می گردد اما ۴۰ تا ۶۰ درصد مواد اولیه وارداتی است که این امر نیازمند تأمین ارز است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در روزهای اخیر وزیر بهداشت اعلام کرد تا ۴۰۰ میلیون دلار گشایش ارزی داریم، تا دو سه هفته پیش این مبلغ۴۰ میلیون دلار بود که می بینیم تا ۱٫۵ میلیارد دلار چقدر فاصله است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: اگر مسئولین یک لحظه خود را جای خانواده های بیماران صعب العلاج قرار دهند و از رانت مسئولیت خود استفاده نکنند، بسیار از مشکلات حل می گردد.

وی در پاسخ به اینکه آیا ارز برای بیماران قطع شده است نیز گفت: ارز برای واردات دارو و برای بیماران صعب العلاج نداریم و بیمه ها نیز منابعی در اختیار ندارند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.