۶۰هزارواحد آموزشی برای نظام ۳-۳-۶ در کشور آماده سازی می شود

‘ فاطمه قربان ‘‌ روز پنجشنبه در گفت‌ وگوی اختصاصی با خبرنگارایرنا در حاشیه اجتماع مدیران مدارس ابتدایی شوش و شاوور افزود: شش میلیون و۸۰۰ هزار دانش آموز ابتدایی در این واحدهای آموزشی ، سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.

وی گفت: کار تعلیم این دانش آموزان توسط ۳۱۰ هزار معلم در ۲۵۵هزار کلاس درس در کشور انجام خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در ساختار ۳-۳-۶ ، دانش‌ آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای ورود به مقطع راهنمایی، به دوره ششم ابتدایی وارد می‌شوند و براین اساس مقطع اول راهنمایی فقط برای همان سال حذف می‌شود.

وی اظهارداشت: تحول محتوایی این نظام، از سال تحصیلی جاری آغاز شده و در نخستین گام کتب پایه اول دبستان تغییرات اساسی یافته است.

معاون آموزش ابتدایی وزرات آموزش و پرورش گفت: براین اساس کتب ریاضی و علوم تا ۸۰ درصد تغییر کرده و کتاب‌های قرآن و فارسی نیز در این دوره تحصیلی بهسازی شده است.

وی افزود: دوره ابتدایی در نظام تحصیلی کنونی فقط گروه‌های سنی ۶ تا ۱۰ سال را پوشش می‌داد، اما با استقرار ساختار جدید، دوره ابتدایی شامل گروه‌های سنی ۶ تا ۱۱ سال خواهد شد.

خانم قربان مهمترین هدف از ایجاد ساختار آموزش جدید را آماده ‌کردن دانش‌ آموزان برای کسب آداب و مهارت‌های زندگی اجتماعی عنوان کرد.

وی با اشاره به این که ساختار ۳-۳-۶ هم اکنون در ۱۲۰ کشور جهان در حال اجرا است، به اولیای دانش‌آموزان کلاس پنجمی توصیه ‌کرد هیچ گونه فشار و اجباری به دانش‌آموزان برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان نمونه دولتی وارد نکنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با تغییر ساختار آموزشی از «۴-۳-۵» به «۳-۳-۶»، محتوای کتاب‌های درسی به ترتیب از سال تحصیلی جاری (پایه دوم و ششم ابتدایی)، سال ۹۲ (سوم ابتدایی و اول راهنمایی)، سال ۹۳ (چهارم ابتدایی و دوم راهنمایی) سال ۹۴ (پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی)، سال ۹۵، (اول دبیرستان و دوم دبیرستان) و سال ۹۶، سوم دبیرستان تغییر خواهد کرد.

وی افزود: ساختار نظام آموزشی و محتوای کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در همه مقاطع تغییر کرده و بدین ترتیب مقطع پیش‌دانشگاهی از دوره‌های تحصیلی حذف می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی پس از طی این ۶ سال، دوره متوسطه به دو دوره سه ساله متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم می‌شود، اما نظام آموزشی همان ۱۲ سال تمام است.

وی با بیان این که هم اکنون کار تدوین محتوای کتب دوم و ششم ابتدایی به پایان رسیده ، گفت: کتاب‌های مقطع دوم و ششم ابتدایی به چاپ خواهد رسید و براین اساس ۴۵ هزار نیروی انسانی برای تدریس کتاب‌های دوره ششم ابتدایی آموزش‌های لازم را فرا می گیرند.

قربان، افزود: آموزش و پرورش برای تدریس مقطع ششم ابتدایی نیاز به جذب نیروی جدید ندارد و نیروهای فعلی را ساماندهی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دوره پیش دبستانی همچنان یک دوره غیررسمی و غیراجباری خواهد ماند، گفت: صدور مجوز، بحث نظارت، تولید محتوا و گزینش نیروی انسانی در مراکز پیش دبستانی برعهده آموزش و پرورش خواهد بود.

وی با تأکید بر این که در ساختار آموزشی جدید سعی شده حافظه محوری در دانش‌آموزان به تفکر فلسفی تغییر یابد،اظهارداشت: محتوای کتب درسی در ساختار جدید به شکلی طراحی شده که در ذهن دانش آموز ایجاد مساله کرده و او را دنبال راه‌ حل بکشاند.

وی همچنین گفت: هرگونه تغییر در نظام آموزشی نشانه پویایی نظام آموزشی در کشور است، ضمن این که همه تغییرات محتوایی و ساختاری در نظام آموزشی جدید نتیجه پژوهش‌های عمیق نزدیک به ۳۰ساله است.

۷۲۸۰/۵۳۸/ ۶۴۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۵۹۶۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.