۶۰۰ اداره ثبت‌احوال به صورت آنلاین تحولات جمعیتی کشور را ثبت می‌کنند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

1000.JPG

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال ایران گفت: حرکات جمعیتی و سیاست‌های جمعیتی کشورهای همسایه از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند.

به گزارش تفسیری خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید پارسایی در مراسم افتتاح کارگاه آموزشی «روش‌های تولید و تحلیل آمارهای جمعیتی بر اساس داده‌های ثبتی» که صبح امروز در مرکز آموزش‌های ثبت احوال آغاز به کار نمود،گفت: امروزه وجود مراکز علمی و تحقیقاتی در سطوح ملی و بین‌المللی در زمینه بررسی مباحث جمعیتی در حوزه‌های کیفیت تولید آمار وقایع حیاتی و همچنین تحلیل‌ها، مطالعات و پژوهش‌های هدفمند در ارتباط با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نشان‌دهنده اهمیت تحولات جمعیتی است.

وی اضافه نمود: در دسترس بودن آمار و اطلاعات وقایع حیاتی و آگاهی از آن برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان بسیار بااهمیت است، لذا کمتر پدیده اجتماعی را می‌توان یافت که با جمعیت و مباحث مرتبط با آن سر و کار نداشته باشد.

به گفته پارسایی، اطلاعات و آگاهی مستمر از آمارهای جمعیتی باکیفیت و پوشش کامل می‌تواند دولت‌ها را در عرصه‌های گوناگون یاری دهد. از این رو رصد نمودن دقیق تحولات جمعیتی و ترسیم چشم‌انداز آینده آن در هماهنگی با همهی بخش‌های مرتبط و تاثیرگذار، کاملا ضروری است.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال ایران در ادامه شناخت تحولات و دگرگونی‌های جمعیتی و اتخاذ تدابیر و سیاست‌های اجرایی متناسب با این تحولات، پیش‌نیاز دستیابی به پیشرفت و توسعه پایدار دانست و عنوان نمود: جمعیت و ساختار آن منشا اصلی رشد اقتصادی و توسعه ملی است و بدون در اختیار داشتن اطلاعات دقیق و به هنگام از حجم، ساختار و سایر ویژگی‌های جمعیتی، برنامه‌ریزی و حرکت به سوی چشم‌اندازهای پیش‌بینی شده غیرممکن است.

وی در ادامه گفت: دستگاه‌های اجرایی همچون سازمان ثبت احوال، مرکز آمار ایران، ‌وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسوولیت تولید آمار و اطلاعات جمعیتی و ویژگی‌های آن در حوزه‌های مختلف اعم از ترکیب سنی، جنسی جمعیت، وضعیت معیشت و اقتصادی خانوارها، سطح تحصیلات اشخاص جامعه، وضعیت ازدواج و شکل‌گیری خانواده، مهاجرت‌های داخلی و بین‌المللی، سلامت بهداشت فردی و جمعی را بر عهده دارند.

پارسایی افزود: همچنین مراکز علمی و دانشگاهی متعددی با رصد و تحلیل این اطلاعات به شکل اختصاصی، نتیجه و یافته‌های به دست آمده را ارائه می‌کنند.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال ایران سه ماموریت اصلی سازمان ثبت احوال را، ثبت وقایع حیاتی چهارگانه و مهاجرت، صدور اسناد هویت و تابعیت ایرانیان و تولید و انتشار یافتن آمار تحولات جمعیتی عنوان نمود.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد و بهره‌برداری از پایگاه اطلاعات جمعیت ایرانیان و تحولات نزدیک سازمان ثبت احوال با نهادهای مرتبط، اظهار نمود: این سازمان بدین ترتیب مبادرت به اعلام آمار تحولات جمعیتی می‌نماید.

پارسایی یکی از تحولات چشمگیر سازمان ثبت احوال در فرآیند نوین‌سازی ارائه خدمات، به عنوان یک سازمان پیشرو در عرصه بکارگیری فناوری اطلاعات، تولید مستقیم آمارهای جمعیتی ایرانیان از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور و تامین آمارهای مورد نیاز نظام آماری و برنامه‌ریزی دانست که فراهم نمودن امکان اعلام دقیق آخرین اطلاعات و آمار جمعیتی کشور از جمله اهداف کلان ایجاد این پایگاه بوده است.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال ایران همچنین با اعلام فعالیت ۶۰۰ اداره و نمایندگی سازمان ثبت احوال در سراسر کشور، گفت: این ادارات در نقاط مختلف کشور به صورت برخط اقدام به ثبت اطلاعات وقایع حیاتی و مهاجرت در پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور می‌کنند.

پارسایی همچنین خاطرنشان نمود: با این پایگاه امکان پایش تحولات جمعیتی کشور و تجزیه و تحلیل نتیجه سیاست‌های جمعیتی فراهم گردیده است، به گونه‌ای که در دوره‌های وقتی دلخواه می‌توان عمده اطلاعات شاخص‌های مورد نیاز برای تحلیل و آینده‌نگری جمعیت را تولید نمود.

وی در ادامه عنوان نمود: انجام اقدامات موثر در جهت افزایش پوشش ثبت وقایع ولادت و فوت در سازمان ثبت‌احوال کشور، انجام بخشی از مطالعات و تحلیل‌های جمعیتی در این سازمان که به انجام تحقیقات در مورد وضعیت شاخص‌های جمعیتی در کشورهای همسایه معطوف گردیده است، از دیگر اقدامات سازمان ثبت احوال است.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال ایران در ادامه تاکید نمود: بر این باوریم که امروزه نه تنها تغییرات داخلی جمعیت در مناسبات اجتماعی در کشورها اثرگذار است، بلکه کشورهای منطقه در زمینه حرکات جمعیتی و حتی سیاست‌های جمعیتی نیز از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند.

به گزارش تفسیری ایسنا، همچنین در ادامه این جلسه طهماسبی نماینده دبیرخانه و معاون دبیرکل اکو هدف این سازمان بین‌المللی را رشد جمعیت کشورهای عضو اکو دانست و گفت: اکو یک سازمان بین دولی است و شرایط کشورهای عضو آن مناسب است.

وی با اشاره به افتتاح اکو در سال ۱۹۹۲ میلادی، گفت: تعداد کشورهای عضو اکو از سه به ۱۰ کشور ارتقا یافته است.

طهماسبی با اشاره به بیستمین سالگرد تاسیس اکو، تاکید نمود: امروزه اکو در تقویت همکاری‌های بین‌المللی، نقش چشمگیری دارد.

معاون دبیرکل اکو در ادامه اظهار امیدواری نمود که کشورهای عضو اکو با استفاده از این کارگاه بتوانند در تبادل و بهره‌برداری از اطلاعات و داده‌های جمعیتی، عملکرد بهتری داشته باشند.

وی از برگزاری دومین کارگاه آموزشی روش‌های تولید و تحلیل آمارهای جمعیتی بر اساس داده‌های ثبتی در ترکیه خبر داد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.