۶۷ هزار و ۵۰۰ یورو به برگزیدگان جایزه جهانی بیداری اهدا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نخستین جایزه جهانی بیداری با حضور علی عسگری؛ معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، امیر عبدالحسینی؛ دبیر این برنامه و مهدی توکلیان؛ مدیر موزه امام علی(ع) و عضو شورای سیاستگذاری جایزه بیداری برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی عسگری گفت:‌ با توجه به شرایطی که امروز در دنیا وجود دارد، بیداری اسلامی یک بحث جدی، یک اتفاق کاملا واقعی و فراتر از شعارها و تبلیغات رسانه‌‌ای است. در واقع در بطن ملت‌ها فضای بیداری احساس می‌شود و معتقدیم با یک دنیای جدیدی در حال روبه‌رو شدن هستیم.

وی افزود: با وجود اینکه مطالبات در کشورهای غربی نیز پیگیری می‌شود ولی اصل حرکت به سمت دین است و احساس ما این بود که این حرکت مردمی باید به شکل فرهنگی و هنری پشتیبانی شود؛ به همین دلیل جایزه‌ای را طراحی کردیم و تلاش خود را به کار می‌بندیم تا یک عنوان بین‌المللی داشته باشد.

عسگری اظهار کرد: این جشنواره تقریبا مانند جشنواره‌های فجر خواهد بود که سالانه تکرار می‌شوند البته امسال ترجیح دادیم آن را در بخش‌های پوستر، عکس و کاریکاتور برگزار کنیم و شاید سال آینده رشته‌های دیگری نیز اضافه شوند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ابتدا در نظر داشتیم جایزه “بیداری اسلامی” عنوان جایزه باشد ولی متناسب با فضای کشورهای غربی ترجیح دادیم عنوان بیداری را انتخاب کنیم تا آثار آنها نیز پوشش داده شود.

وی همچنین افزود: طبق زمانبندی صورت گرفته اردیبهشت ماه نمایش آثار آغاز می‌شود و اختتامیه‌ آن در خرداد با حضور داوران خارجی برگزار خواهد شد.

عسگری درباره‌ نام این نشست در سال‌های بعد گفت: اتفاق بیداری در حال گسترش است و دائم تکرار می‌شود؛ بنابراین اگر تغییراتی هم صورت بگیرد ممکن است در زیرمجموعه‌ها تغییر ایجاد شود، ولی اصل موضوع بیداری تغییر نخواهد کرد زیرا تحقیق‌های ما نشان می‌دهد این اتفاق یک بازه‌ ۱۰ تا ۲۰ ساله را در نظر می‌گیرد.

در ادامه‌ این نشست امیرعبدالحسینی  گفت: برای این جشنواره که توسط معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود آثاری در سه رشته‌ عکس، کاریکاتور و پوستر از ۵۵ کشور مختلف دریافت شدند. تعداد این آثار در بخش کاریکاتور ۱۴۳۸ اثر، ‌در بخش پوستر ۹۸۱ اثر و در بخش عکس ۵۸۷ اثر است.

وی در مورد تعداد آثار توضیح داد: آثاار دریافت شده در هر سه رشته ۳۰۰۶ اثر است که ۱۱۰۰ مورد آن از سوی شرکت‌کنندگان خارجی هستند. جایزه جهانی بیداری ۲۴ اردیبهشت ماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) آغاز به کار می‌کند و نمایش آثار تا ۲۲ خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: در رشته‌ عکس که ۹۱ اثر برای نمایش انتخاب شده‌اند، ابراهیم حاتمی‌کیا، سیدعباس میرهاشمی و فرزاد هاشمی از ایران و نیز میشل ستبون(فرانسه) و شهید العالم(بنگلادش) به داوری خواهند پرداخت.  در رشته‌ پوستر که ۶۵ اثر انتخاب شده‌اند که این آثار را ابراهیم حقیقی، مصطفی اسداللهی و مصطفی گودرزی از ایران و یوجی ساتو(ژاپن) و الکساندر فالدین(روسیه) داوری خواهند کرد. همچنین در بخش کاریکاتور، کامبیز درم‌بخش، بهرام عظیمی و مسعود ضیایی زردخشویی از ایران و مارسیو لیته(برزیل) و جیوکس(ایتالیا) داوری ۱۴۸ اثر انتخاب شده را بر عهده خواهند داشت.

دبیر سابق اکسپوی تهران در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه زمان داوری نهایی روز ۱۷ خرداد در موزه‌ امام علی(ع) خواهد بود، خاطرنشان کرد: تعدادی مهمان خارجی نیز حضور خواهند داشت که آثار آنها در بخش جنبی نمایشگاه نمایش داده می‌شود. پکا لوری از فنلاند و ماریا رودریگرز از برزیل به عنوان دو تن از میهمانان خارجی این جایزه هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد.

وی در مورد جوایز این جشنواره نیز گفت: جایزه‌ بزرگ به مبلغ ۱۰ هزار یورو با تندیس و دیپلم افتخار خواهد بود و نیز پنج جایزه ۲۵۰۰ یورویی به همراه لوح تقدیر برای هر بخش در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه اختتامیه جایزه جهانی بیداری ۲۲ خرداد ماه برگزار می‌شود گفت: پوستر اصلی توسط قباد شیوا طراحی شده و یک پوستر دیگر توسط یکی از طراحان جوان آماده شده است که هفته آینده رونمایی می‌شود.

عبدالحسینی با بیان اینکه حضور خارجی‌ها در این جایزه جهانی از پراکندگی خوبی برخوردار است درباره تاریخ سالانه این جایزه اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی شورای سیاستگذاری قرار بر این است که سالیانه این جایزه با عنوان جایزه جهانی بیداری برگزار شود همچنین قرار بر این است که رشته‌های دیگری مانند موسیقی و سینما اضافه شوند که این موضوع بررسی خواهد شد، ولی تلاش می‌شود نظم زمانی آن حفظ شود.

دبیر این جایزه همچنین در بخش‌های پایانی نشست با بیان اینکه ۶۷۵۰۰ یورو مجموع جوایز است، گفت: برای تعیین میزان جایزه، مقایسه‌ای با جایزه‌های جهانی دیگر انجام شد و در نهایت شورا با این رقم موافقت کرد.

وی همچنین درباره‌ بخش‌های جنبی جایزه جهانی بیداری نیز تاکید کرد: فضای موزه هنرهای امام علی(ع) برای نمایش حدود ۳۰۰ اثر در بخش مسابقه و ۱۵۰ اثر در بخش جنبی کافی نیست و ممکن است در بخش‌هایی چیدمان به شکلی حرفه‌ای صورت نگیرد اما اگر شرایط به گونه‌ای پیش رود که به آثار لطمه وارد شود از مکان‌های دیگر پیشنهاد شده مانند پردیس ملت، موزه‌ فلسطین یا برج میلاد استفاده خواهیم کرد. هر چند از برج میلاد به دلیل نداشتن رویکرد نمایشگاهی و نیز مسیر رفت و آمد پرهیز می‌کنم.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.