۶۸ هزار میلیارد تومان پروژه در پارس جنوبی

راه‌اندازی هر فاز پارس جنوبی درآمد سرانه ملی را یک درصد افزایش می‌دهد، به‌گونه‌ای که درآمد ایران از پارس جنوبی قبل از پایان برنامه پنجم توسعه به ۲۴۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

 بولتن نیوز: موسی سوری، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در اولین کنفرانس فن‌آوری اطلاعات وارتباطات در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: در صورت معادل‌سازی حجم گاز تولیدی از پارس جنوبی با قیمت نفت هر بشکه ۵۰ دلار درآمد ایران از میدان گازی پارس جنوبی قبل از پایان برنامه پنجم به ۱۲۰ میلیارد دلار و در صورت محاسبه با هر بشکه صد دلار به ۲۴۰ میلیارد دلار جهش خواهد کرد. این درحالی است که درآمد فروش نفت ایران از این رقم بسیار کمتر است. در واقع هر فاز پارس جنوبی یک درصد درآمد سرانه را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۶۸ هزار میلیارد تومان پروژه در پارس جنوبی در حال اجراست، گفت: هم اکنون با توسعه ۱۰ فاز اول پارس جنوبی ۲۸۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود که با راه اندازی ۱۹ فاز دیگر آن تا قبل ازبرنامه پنجم توسعه حجم تولید گاز از این میدان گازی به ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی ، ارزش سایر محصولات تولید شده در میدان پارس جنوبی سالانه هشت میلیارد دلار خواهد بود.

سوری با اشاره به این‌که ۱۷ درصد ذخایر گاز جهان در اختیار ایران است گفت: با وجود این حجم عظیم ذخایر گازی اما ایران تنها تامین کننده یک درصد از گاز مورد نیاز جهان است.

وی ادامه داد: اگر ۱۷ تا ۱۸ درصد انرژی مورد نیاز مردم اروپا و جهان را ایران تامین می‌کرد آن وقت هیچ کشوری نمی‌توانست در تصمیم گیری‌های خود برای تحریم این گونه رفتار کند. همچنین تامین گاز جهان توسط ایران آن هم در یک سطح بالا قدرت چانه‌زنی کشور را در مسائل سیاسی افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی عمده‌ترین چالش‌های شرکت نفت و گاز پارس را دسترسی به اطلاعات بهینه و اثربخش از وضعیت منابع، تاخیر در تامین کالا و چالش‌هایی در تامین منابع مالی، نقدینگی و تامین ارز و عدم بلوغ دانش مدیریت پروژه و ضعف فرهنگ مدیریت پروژه دانست.

وی با بیان این‌که پارس جنوبی پیشرفت‌های زیادی در فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات داشته است، اظهار کرد: با وجود این نقش ICT در صنعت نفت هنوز بکر و نیمه مغفول است.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.