۶۸ ترانه‌ی کاکایی در “بی‌چتر و بارانی”

چهارمین مجموعه ترانه عبدالجبار کاکایی با عنوان «بی‌چتر و بارانی» از سوی نشر شانی منتشر و روانه بازار کتاب شد. این مجموعه ترانه‌های عاطفی، معرفتی و اجتماعی کاکایی را شامل می‌شود.

به گزارش ایبنا، چهارمین دفتر ترانه کاکایی در ۱۶۰ صفحه در برگیرنده ۶۸ ترانه است.

«سنگ‌ها و نارون‌ها»، «شیدایی»، «ساعت بهار»، «آخر قصه»، «تو حق داری»، «بیداری و خواب»، «حالا»، «هیچ یادم نیست»، «حوای قصه»، «فراموشی»، «فاصله» و «آزادی» عنوان برخی از ترانه‌های این مجموعه هستند.

کاکایی درباره این مجموعه به «ایبنا» گفت: ترانه‌های این دفتر همگی از ترانه‌های جدید یا منتشر نشده من هستند که اغلب طی یک سال گذشته سروده شده‌اند.

وی با تاکید بر مضمون معرفتی، اجتماعی و عاطفی این ترانه‌ها توضیح داد: ترانه‌های این دفتر در مقایسه با دیگر دفترهای ترانه‌ام بیشتر به سمت ترانه شدن سوق یافته‌اند. به عبارت دیگر جوهره شاعرانگی این ترانه‌ها کمتر شده است و بیشتر به سمت تلفیق با موسیقی گرایش یافته‌اند.

این ترانه‌سرا ادامه داد: در نخستین دفتر ترانه‌ام با عنوان «آوازهای واپسین » تلفیق شعر و ترانه دیده می‌شد، اما این روند در دفترهای دوم و سوم کمتر شد و به نوعی در چهارمین مجموعه بعد شاعرانگی کمرنگ‌تر از دفترهای پیشین شده است.

وی درباره گزینش شعرهای این مجموعه اظهار کرد: این ترانه‌ها را از میان ترانه‌هایی انتخاب کرده‌ام که انتشار آن‌ها به صورت مکتوب برای خواننده جذابیت‌های لازم را دارد.

کاکایی افزود: ارایه برخی از ترانه‌ها مانند ترانه «ارمغان تاریکی» یا «رستگاران» که پیش‌تر از سوی محمد اصفهانی اجرا شده‌اند، به صورت مکتوب چندان جذاب نیست.

وی علت این امر را شکل‌گیری چنین ترانه‌هایی بر مبنای ملودی ذکر کرد و گفت: گاهی اوقات در پشت ترانه‌هایی که تنها براساس ملودی ساخته می‌‌شوند، هیچ الزام ادبی وجود ندارد.

این ترانه‌سرا در پایان افزود: همواره در ترانه‌هایم سعی می‌کنم الزامات ادبی را برای آن ترانه در نظر بگیرم و ترانه تا حد ممکن موزون و مقفی باشد تا در صورت چاپ آن ترانه‌ها، حتی اگر شاعرانگی آن‌ها کمتر بود، خواندن مکتوب آن‌ ترانه برای خواننده لذت بخش باشد.

بخشی از ترانه «نه ابرم نه ستاره»:
«من نه ابرم نه ستاره
نه فرشته نه پریزاد
طرحی از باغ بهشتم
نقشی از یه سرو آزاد
اسم پنهونی آدم
راز دلتنگی حوا
نه فریبم نه فرشته
نه دورغم نه معما»

عبدالجبار کاکایی متولد ۱۳۴۲ در ایلام است. نخستین اثر شعری کاکایی «آوازهای واپسین» نام دارد. «با سکوت حرف می‌زنم» و «با تو این ترانه‌ها شنیدنی است» عنوان دومین و سومین مجموعه ترانه منتشر شده کاکایی هستند.

همچنین «سال‌های تاکنون»، «بررسی تطبیقی شعر پایداری ایران و جهان» و «زنبیلی از ترانه» از جمله آثار این شاعر و ترانه‌سرا به حساب می‌آیند.

مجموعه ترانه «بی‌چتر و بارانی» در ۱۶۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت چهار هزار تومان از سوی نشر شانی منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.