۶۹ هزار زائر قبل از تشرف به حج معاینه شدند

ولید دنده‌بر روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی پزشکان حج و زیارت استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۵۲ هزار زائر در معرض خطر شناخته شدند که ۱۰ هزار نفر دارای قند خون، ۱۸ هزار نفر دارای فشار خون بالا و بقیه نیز دارای نارسایی کلیه و قلبی بودند.

وی گفت: ۲۲ هزار نفر از این زائران از بیماری خود اطلاع نداشتند و چنانچه این زائران قبل از عزیمت به خانه خدا غربالگری و معاینه نمی‌شدند علاوه بر معضل‌آفرینی برای مدیران کاروان خطراتی نیز آنها را در عربستان تهدید می‌کرد.

وی افزود: احراز استطاعت جسمی مبنای فقهی دارد و احساسات ، عواطف و پافشاری هیچ یک نباید بر تصمیم پزشک تاثیر بگذارد.

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اظهار کرد: حین تشرف تمام بانوان زیر ۴۵ سال تست بارداری انجام خواهند داد چرا که با این کار افراد در معرض خطر شناخته شده و از عزیمت زائر به حج جلوگیری خواهد شد.

وی داشتن بیماری‌های روانی، بیماری سرطان و بیماری‌های خاص را جزو موارد بسیار حساس دانست و افزود: هر زائری که با این بیماری‌ها وارد هیات شده و با مشکل مواجه شود نشان از ضعف عملکرد پزشک کاروان است.

وی به سنین اعزامی ها به حج اشاره کرد و گفت: امسال شش نفر زائر ۱۰۰ سال به بالا داریم که کهنسال‌ترین این زائران از گیلان متولد ۱۲۸۲ و جوان‌ترین زائر نیز از همین استان متولد ۱۳۸۳ است.

دنده‌بر افزود: ۶۰۰ زائر ۸۰ سال به بالا و ۱۳ هزار زائر ۶۵ سال به بالا نیز امسال به حج تمتع مشرف می‌شوند.

وی همچنین از آغاز طرح ارزشیابی و پایش پزشکان کاروان از شش ماه قبل از تشرف به مکه مکرمه خبر داد.

وی گفت: در سال ۸۹ بالغ بر ۳۵ درصد سرما‌خوردگی و پارسال نیز شاهد ۳۲ درصد سرما خوردگی در زوار بودیم که امسال تلاش می‌کنیم این میزان را به کمتر از ۳۰ درصد کاهش دهیم.

وی افزود: در سال ۸۹ به میزان ۸۰ تن دارو ، در سال گذشته یکصد تن و امسال نیز ۱۲۳ تن دارو به همراه دستگاه‌های پزشکی برای سهولت کار پزشکان و زائران به عربستان ارسال

کردیم.

دنده بر همچنین از برگزاری اولین کنگره بین‌المللی پزشکی حج و زیارت در سال جاری با حضور ۴۸ کشور اسلامی خبر داد و گفت: این کنگره با همکاری بعثه مقام معظم رهبری سازمان حج و زیارت ، جمعیت هلال احمر ، صدا و سیما و وزارت بهداشت از ۱۵ تا ۱۷ شهریور ماه در سالن وزارت کشور برگزار می‌شود.

۸۱۲۴/۵۹۴/۵۳۰/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۶۶۲۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.