۷ سبب تعجب‌ آور افسردگی

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،
ممتاز نیوز: افسردگی محرک‌های بسیاری دارد: ضربه‌روحی، مشکلات مالی، سوگ از دست دادن عزیزان و بیماری نمونه‌هایی از این عوامل می باشند. اگر افسرده میباشید و هیچ کدام از اینها در مورد شما صدق نمی‌کند، تعیین سبب خاص برای افسردگی کمی دشوار است.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، درواقع، ممکن است افسردگی تان سبب خاص و مشخصی نداشته باشد. در زیر به بعضی از سبب‌های تعجب‌آور افسردگی اشاره می‌کنیم.

۱٫ فعالیت بیش از حد در فیس بوک

وقت بسیاری را در اتاق های گفت و گو و وب پایگاه اینترنتی‌های اجتماعی می‌گذرانید؟ نتیجه تحقیقات نشان می‌دهند که فعالیت در این اتاق ها و شبکه های اجتماعی می‌تواند با افسردگی مرتبط باشد. معتادان به اینترنت با ارتباطات انسانی واقعی در کشمکش می باشند و معمولا نگاه شان به دنیا غیر واقعی است. بعضی متخصصین حتی آن را ” افسردگی فیس بوکی ” می‌نامند. در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت، محققان دریافتند که حدود دو درصد از اشخاص بین ۱۶ تا ۵۱ سال بیش از اندازه در اینترنت حضور دارند و در معرض افسردگی قرار دارند.

۲٫ اتمام برنامه تلویزیونی یا فیلم

وقتی چیز مهمی همه می‌شود، مثل یک برنامه تلویزیونی، فیلم یا بازسازی خانه، می‌تواند در بعضی اشخاص سبب ابتلا به افسردگی شود. در سال ۲۰۰۹ بعضی طرفداران فیلم آواتار احساس افسردگی و حتی میل به خودکشی داشتند، چون دنیای ساختگی فیلم واقعی نبوده است. واکنش مشابهی نیز در مورد تماشاگران فیلم های هری‌ پاتر نیز گزارش تفسیری شده است.

 
۳٫ دود نمودن سیگار

خیلی وقت است دود نمودن سیگار یکی از عوامل افسردکی معرفی شده است. اشخاصی که در معرض افسردگی قرار دارند بیشتر به دود نمودن سیگار روی می‌آورند. اما گفته می‌شود نیکوتین بر فعالیت انتقال ‌دهنده‌های عصبی در مغز اثر می‌گذارد و سبب بالا بردن سطح دوپامین و سروتونین (که مکانیزم عمل داروهای ضدافسردگی نیز هست) می‌شود. این امر، ذات اعتیادآور دارو و تغییرات خلق‌ و خو که با آن همراه است و هم چنین اینکه چرا افسردگی با ترک سیگار همراه است را توضیح می‌دهد. اجتناب از کشیدن سیگار و ترک آن می‌تواند به متوازن نمودن مواد شیمیایی مغز کمک کند.

۴٫ بیماری تیروئید

وقتی غده تیروئید نتواند هورمون تیروئید کافی تولید کند، به آن کم‌کاری تیروئید گفته می‌شود که افسردگی یکی از علائم اش است. این هورمون چند کاره است اما یکی از مهمترین وظایف آن انتقال ‌دادن پیام های عصبی و تنظیم سطح سروتونین بدن است. اگر علائم تازهی از افسردگی را در خود ملاحظه می‌کنید – مخصوصا اگر همراه با حساسیت به سرما، یبوست و خستگی باشد – بد نمی باشد عملکرد تیروئید تان را بررسی نمایید.

۵٫ اختلالات خواب

تعجب آور نمی باشد کمبود خواب می‌تواند منجر به آسیب ‌پذیری شود اما می‌تواند احتمال بروز افسردگی را نیز افزایش دهد. در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۷ انجام گرفت مشخص شد وقتی شرکت ‌کننده‌های سالم تصاویر ناراحت‌ نماینده ملاحظه نمودند، فعالیت      مغزی شان بیشتر شد و بی خواب شدند. این واکنش درست شبیه واکنشی است که اشخاص افسرده نشان می دهند. اگر به اندازه کافی نخوابید، وقت کافی برای استراحت نمودن و ترمیم شدن دوباره سلول‌های مغزی نداشته و مغز خوب کار نخواهد نمود و افسردگی نمایان می گردد.

۶٫ هوای گرم تابستان

اختلال عاطفی فصلی بیشتر با افسردگی زمستانی شناخته شده است که اشخاص را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. اما برای تعدادی از این اشخاص، این نوع افسردگی در تابستان اتفاق می‌افتد. افسردگی هوای گرم زمانی اتفاق می‌افتد که بدن برای هماهنگ شدن با فصل تازه با تاخیر وارد عمل می گردد. این می‌تواند به‌ خاطر عدم توازن در شیمی مغز و هورمون ملاتونین باشد.

۷٫ محل زندگی

بحث بر سر این که زندگی شهری بهتر است یا روستایی بحثی بی‌پایان است اما تحقیقات نشان داده اشخاصی که در شهر زندگی می‌کنند تا ۳۹ درصد بیشتر در معرض اختلالات روحی می باشند تا آنها که در نواحی روستایی زندگی می‌کنند. تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت، برای این مسئله توضیح ارائه می‌دهد: شهرنشینان در بخشی از مغز که اضطراب را تنظیم و تعدیل می‌کند فعالیت بیشتری دارند. مقدار بیشتر اضطراب می‌تواند سبب اختلالات روانی شود. میزان افسردگی در کشورها و شهرهای مختلف نیز متفاوت است. افسردگی در بعضی کشورها شایع‌تر است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.