۷ موقعیت جدید اکتشافی در کشور حفاری می شود

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت از حفاری در ۷ موقعیت جدید اکتشافی با هدف دستیابی به اعماق پایین تر و کشف افق های جدید در مخازن نفت و گاز کشور خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، هرمز قلاوند گفت : این موقعیت های جدید اکتشافی بیشتر در طاقدیس های جدید هستند و نتیجه حفاری بیشتر در آنها تا پایان امسال مشخص می شود.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت در تشریح روند فعالیت های اکتشافی در منطقه خراسان و فارس گفت: طاقدیس کپه داغ در منطقه خراسان با طاقدیس های منطقه فارس از نظر ویژگی های ساختاری کاملا متفاوت دارد ، اما روش های  
عملیات لرزه نگاری در هر دو منطقه یکسان است.

وی تصریح کرد: در طاقدیس های کپه داغ شناسایی منابع گازی و در منطقه فارس برای شناسایی منابع نفت و گاز هدف گذاری شده است.

قلاوند با اشاره به امضای قرارداد پروژه لرزه نگاری دو بعدی بهار میان مدیریت امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و شرکت ژئوفیزیک دانا افزود: هشت تا ۱۰ طاقدیس در منطقه فارس با اجرای این طرح ارزیابی می شود و کار سایزمیک در طاقدیس های بهار، پیر، بیرم، کلاغ، پلنگ، چنگال و امیر انجام خواهد شد.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: مطالعه طاقدیس هایی که عملیات حفاری آنها انجام نشده از سوی گروه زمین شناسی و ژئوفیزیک در حال انجام است که پس از بررسی نهایی بلوک هایی که باید عملیات لرزه نگاری روی آنها انجام شود، شناسایی می شود.

وی با بیان این که دکل حفاری در میدان خارتنگ (در استان فارس) در حال حفاری است، افزود: بر اساس برنامه در عمق ۶ هزار متری، عملیات حفاری در این میدان انجام و نتایج حفاری در آینده نزدیک اعلام می شود.

به گفته قلاوند، میدان خارتنگ یکی از عمیق ترین میدان های منطقه فارس است که اطلاعات با ارزشی در نتیجه حفاری چاه های آن به دست می آید، ضمن آن که برای نخستین بار در افق های پالازوئیک پیشین، عملیات شناسایی منابع هیدروکربوری پیگیری می شود./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.