۷۰ درصد ارز مورد نیاز واردات از محل حاصل صادرات تامین شد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت صنعت ، معدن و تجارت ،’مهدی غضنفری’ با تاکید بر اینکه تلاش‌های سال‌های اخیر در راستای بهبود تراز تجاری غیرنفتی بوده، گفت : میزان صادرات غیرنفتی در چهارماه نخست امسال بیانگر بهبود تراز تجاری کشور است .

وی یکی از ماموریت‌های وزارت صنعت ، معدن و تجارت را بهبود تراز تجاری دانست ، گفت: براساس آمارهای بین المللی ، درآمدهای حاصل از فروش نفت تراز تجاری ایران را مثبت کرده است .

غضنفری افزود: در چهارماه نخست سال جاری، تراز تجاری غیرنفتی بدون در نظر گرفتن میعانات گازی، منهای ۷٫۴ میلیارد دلار بود که در مقایسه با چهار ماه نخست سال ۸۹ که منهای ۱۱ میلیارد دلار بود بیش از ۳۰ درصد بهبود داشته است .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد: تراز تجاری غیرنفتی چهارماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته که منفی ۸٫۳ میلیارد دلار بود بالغ بر ۱۰ درصد کاهش کسری را نشان می داد که نشان دهنده روند بهبود تراز تجاری غیرنفتی کشور است.

وزیر صنعت،معدن وتجارت با بیان اینکه یکی از برنامه‌های راهبردی این وزارتخانه بسترسازی برای افزایش صادرات غیرنفتی است، افزود: با این کار به دو هدف دست خواهیم یافت؛ یکی آن‌که تراز تجاری غیرنفتی کشور یعنی تفاضل صادرات غیرنفتی و واردات به مرور زمان به سمت عدد صفر حرکت می‌کند و دیگر آن که زمینه حذف اتکا به درآمدهای نفتی از اقتصاد کشور فراهم می‌شود و به این ترتیب فشارهای ناشی از تحریم‌های نفتی از بین می‌رود.

وی با اشاره به این‌ که یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که در مباحث مربوط به تجارت کشور مورد توجه قرار گرفته و بررسی می‌شود نسبت واردات به صادرات است، تصریح کرد:‌ در ابتدای انقلاب نسبت واردات به صادرات ۱۹ به یک بود یعنی ۱۹ برابر صادرات، واردات صورت می‌گرفت که این رقم در سال ۸۳، به حدود پنج برابر رسید.

غضنفری با تاکید بر عزم وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای برابر شدن رقم واردات و صادرات و بهبود آن است ، گفت : در چهار ماه نخست سال‌جاری با احتساب میعانات گازی ۱۲ میلیارد دلار کالا صادر شد و در مقابل حدود ۱۷٫۲ میلیارد دلار نیز واردات صورت گرفته است. از همین رو نسبت واردات به صادرات به کمتر از ۱٫۵ برابر کاهش یافته است.

غضنفری با اشاره براینکه دراقتصاد مقاومتی باید اتکا به یک محصول از بین برود، گفت: دولت و مجلس باید با در نظر گرفتن برخی مشوق‌های صادراتی زمینه افزایش سرمایه‌گذاری در تولیدات صادرات گرا را فراهم کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقداست: ایران قابلیت‌های بزرگ معدنی، کشاورزی، توانمندی‌های صنعتی و دانش صدور خدمات فنی مهندسی دارد و یکی از مکانیزم‌های تاثیرگذار در اقتصاد هر کشور استفاده از ابزار و راهکارهای متنوع است.

غضنفری افزود: از این رو چند سالی است برنامه‌ریزی گسترده‌ای براساس قابلیت‌های کشور برای افزایش صادرات غیرنفتی صورت گرفته تا سبد اقتصادی کشور متنوع شود.

اقتصام**۳۹۱۷**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۵۶۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.