۷۰ میلیارد دلار سرمایه مردم در بورس ذوب شد / شرکت ۲۰۰ میلیاردی را در بورس ۳۲۰۰ میلیارد تومان به مردم فروختند

به گزارش ممتازنیوز به نقل ازفارس،‌ حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اعلام خبر به جریان افتادن طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس، اظهار کرد: طی یکسال اخیر مخصوصا ۶ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ سیاست دولت مبنی بر تشویق حضور میلیونی مردم در بورس عملیاتی شد.

۱۵۰۰ تریلیون ریال معادل ۷۰ میلیارد دلار از سرمایه مردم ذوب شد

وی در همین رابطه افزود: متعاقب آن تعداد افراد دارای کد بورسی نسبت به سال قبل از حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر به بالای ۵۰ میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که بورس و نحوه معاملات در آن یک تخصص است که نمی توان مردم را بدون دادن آموزش اولیه وارد این بازار پرریسک کرد. اما دولت به این موضوع مهم توجه نکرد و در حال حاضر دستکم ۱۵۰۰ تریلیون ریال معادل ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دلار از سرمایه مردم ذوب شده است.

موسوی لارگانی ضمن انتقاد از سیاست دولت در اداره و مدیریت بازار بورس تصریح کرد: همانطور که در این طرح نیز عنوان شده است که چنین سیاستی دارای پیامدهای امنیتی سنگین است و نمی توان پذیرفت که دولت از ابتدا نسبت به این امر اطلاع نداشته است. از همین رو ضرورت دارد جهت جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع طرح تحقیق و تفحص در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با محورهای زیر عملیاتی شود.

طراح طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس همچنین درباره پذیرش شرکت‌های بورسی، گفت: طی این تفحص ما عنوان کردیم که چرا سازمان بورس و اوراق بهادار از پذیرش بیشتر شرکتها دارای امتیاز لازم به بورس خودداری کرده است؟ اگر این پذیرش ها انجام می شد، سهام سایر شرکتهای حاضر در بورس تا این حد حبابی رشد نمی کرد که حالا با ترکیدن آن ۱۵۰۰ تریلیون ریال به مردم خسارت وارد شود. دلیل این سیاست سازمان بورس چیست؟

فروش شرکت ۲۰۰ میلیاردی به رقم ۳۲۰۰ میلیارد

وی تاکید کرد که باید مشخص شود که چه شرکت‌هایی طی یکسال اخیر و با چه شرایطی در بورس پذیرفته شده اند؟ مواردی وجود دارد که یک شرکت کاغذی با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی طی سه ماه تمام فرآیند پذیرش در بورس انجام شده و با رقم ۳۲۰۰ میلیارد تومان به مردم فروخته شده است، این در حالی است که این شرکت حتی دفتر مرکزی هم ندارد و اکنون سهام فروخته شده اش کاغذی بیش نیست؟ علت چنین پذیرش های بورسی چیست؟

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی همچنین با ابراز تاسف از ضعف مدیریت رئیس جمهور در اداره سرمایه مردم در بازار بورس، خاطرنشان کرد: آقای روحانی در جایگاه ریاست جمهوری رسما مردم را دعوت به حضور در بورس کرد و متعاقب آن میلیونها نفر با گرفتن کد بورسی به خرید سهام اقدام کرده اند. آقای رییس جمهور قول داد که از سرمایه مردم در بورس حمایت و حفاظت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: سوال ما در این تفحص این است که پشتوانه کارشناسی سخنان رییس جمهور چه بوده است؟ چرا دولت حمایت لازم را از بورس نکرده و در حال حاضر میلیونها نفر از مردم عادی و سهامداران خرد متحمل ضرر شده اند؟

وی در خاتمه سخنانش بیان کرد: ما بنا داریم طی این تفحص روشن شود که کل گردش مالی بورس طی سه دوره سال ۱۳۹۸، شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ و شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ چقدر بوده است؟ چه مقدار درآمدزایی مالیاتی برای دولت داشته است؟ کارگزاری ها هر کدام چه مقدار کارمزد گرفته اند و این پولها کجا هزینه شده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.