۷۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان به تب کریمه کنگو مرد می باشند

جمعه ۱۹م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

مطالعات مختلف نشان می دهند که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان به بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مرد و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها زن می باشند.

منصور افضلی فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری زئونوز خونریزی دهنده است که عامل آن ویروسی از جنس نایرو ویروس و از خانواده بونیا و پدیده است.

وی گفت: اگر چه تب کریمه کنگو در اغلب موارد دام ها را درگیر می کند ولی انسان ها هم از ابتلا به این بیماری در امان نیستند و همه ساله موارد متعددی از این بیماری در انسان ها دیده می شود که متاسفانه قسمت قابل توجهی از آنها به مرگ بیمار ختم می شود.

افضلی با بیان اینکه خصوصیات اپیدمیولوژیک و دموگرافیک تب کریمه کنگو در مناطق مخلتف می تواند بسیار متفاوت باشد تصریح نمود:‌ البته برخی از این خصوصیات در مجموع یکسان بوده و یا آمارهای مربوط به آنها تا حد زیادی به هم نزدیک می باشند.

وی با اشاره به اینکه اغلب مبتلایان به تب کریمه کنگو مرد بوده و این موضوع در همهی مطالعات به نوعی اثبات شده است تاکید نمود: مطالعات مختلف نشان می دهند که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان به بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مرد و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها زن می باشند.

افضلی یادآور شد: همچنین توزیع بیماری در شهرها و روستاها تقریبا برابر بوده و در مناطق مختلف ممکن است برحسب نوع جمعیت منطقه و وضعیت بهداشتی آن شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در روستا یا شهر  تا حدودی بیشتر از دیگری باشد.

وی خاطرنشان نمود: برطبق بررسی های صورت گرفته تعداد قابل توجهی از مبتلایان به تب کریمه کنگو تابعیت و ملیت کشورهای دیگری همچون افغانستان و پاکستان را داشته اند.

 سن ۲۰ تا ۴۰ سال بیشترین موارد ابتلا به تب کریمه کنگو

این فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در ادامه گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ممکن است در هر سنی بروز کند و در واقع اغلب مطالعات و شواهد موجود نشان دهنده این موضوع است که تب کریممه کنگو در سنین مختلف اعم از کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی بروز می کند.

افضلی تاکید نمود: البته بر طبق بررسی ها و مطالعات شیوع تب کریمه کنگو یا همان CCHF در جوانان بیشتر است به طوری که سن ۲۰ تا ۴۰ سال بیشترین موارد ابتلا به این بیماری است.
وی یادآور شد: در سنین کمتر از ۱۰ سال نیز کمترین موارد ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ملاحظه می شود و در سنین سالمندی هم موارد ابتلا به این بیماری در مقایسه با سنین جوانی و میانسالی کمتر است./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.