۷۰ درصد نقایص تولد ناهنجاری های ارثی است

۳۰م دیماه ،

رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت گفت: ۷۰ درصد نقایص تولد ناهنجاری های ارثی است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر اشرف سماوات در نشست خبری مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج با بیان این که هموفیلی به عنوان یکی از بیماریهای خونریزی دهنده شایع و با اولویت در برنامه ژنتیک اجتماعی (کاهش بیماریهای ارثی و واگیردار) مورد توجه قرار گرفته است، افزود: کنترل و پیشگیری از بیماری هموفیلی به صورت آزمایشی در استان اصفهان با شناسایی بیماران و همچنین خانواده های در معرض خطر ابتلا به این بیماری در حال اجرا است.

وی ادامه داد: کنترل و پیشگیری از بیماری تالاسمی به عنوان یکی از بیماری های شایع و ارثی خونی در قالب ژنتیک اجتماعی در استان خوزستان به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این که ازدواج های فامیلی میزان معلولیت ها را دو برابر می کند، ابراز داشت: پیشگیری از این امر صرفا با مشاوره قبل از ازدواج قابل پیشگیری نیست.

وی افزود: ۷۰ درصد نقایص تولد را ناهنجاری های ارثی و ۳۰ درصد مابقی را ناهنجاری های تک ژنی و کروموزومی تشکیل می دهند.

دکتر سماوات تصریح کرد: بسته ناهنجاری های مادران با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و اصفهان در حال انجام است تا روش ها و فناوری تشخیص ناهنجاری های مادرزادی را برای کشور راه اندازی کنیم.

وی سرطان های ارثی، بیماریهای فامیلی، قلبی و کروموزومی را از دیگر بیماریهایی برشمرد که کاهش آن ها با استفاده از دانش ژنتیک و درقالب برنامه ژنتیک اجتماعی در بعضی از استان های کشور به صورت آزمایشی اجرا می گردد.

رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت گفت: این خدمت خدمت مستقلی نیست و انجام آن به تنهایی منجر به کاهش معلولیت ها نمی شود بلکه مشاوره یک حلقه از زنجیر خدمت به شمار می رود.

وی به راه اندازی کارگروه کنترل بیماریهای سرطان و بیماریهای قلبی در تهران به صورت آزمایشی اشاره کرد و گفت: برنامه ژنتیک اجتماعی یک روش مدیریتی است که متشکل از چند سرگروه، با یک روش معینی اقدام به شناسایی موارد نموده و بیماری های مهم را شناسایی می کند.

دکتر سماوات از اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی هم سو با برنامه پزشک خانواده خبر داد و گفت: برنامه ژنتیک اجتماعی اولین برنامه ای است که با پزشک خانواده هم قدم و همسو شده است.

وی یادآور شد: برنامه ژنتیک اجتماعی در بسته معاینات بدو مدرسه نیز انجام می گردد که در صورت ملاحظه، کودک مبتلا به بیماری های ژنتیکی به سطوح بالاتر ارجاع داده می گردد و پس از آنکه تشخیص قطعی شد، خانواده وی نیز از مشاوره و خدمات پیشگیرانه بهره مند خواهند شد.

سماوات با بیان اینکه کنترل بیماریهای ارثی وابسته به تشخیص است، گفت: بیماریهای ارثی و معلولیت ها اکثرا قابل درمان نیستند و تعداد انگشت شماری از آن ها قابل درمان بوده که البته درمان آن ها نیز به سختی صورت می گیرد.

وی سرطان سینه را یکی از سرطان های شایع ارثی، فامیلی و کشنده در بین زنان عنوان کرد و گفت: این سرطان قابل پیشگیری و کنترل است بوده و موارد ارثی آن را نیز می توان، کنترل کرد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.