۷۰۰ هزار دانشجو خوابگاه ندارند

جام جم آنلاین: «یک میلیون نفر از دانشجویان دانشگاه‌های کشور مایلند که از خدمات خوابگاه‌ها استفاده کنند، اما فقط ۳۰۰ هزار نفر از آنها از امکانات خوابگاه‌های دانشجویی استفاده می‌کنند.»

اینها بخشی از گفته‌های رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از کمبود تعداد خوابگاه‌های دانشجویی در کشور حکایت دارد.

وی به این موضوع نیز اشاره کرد که برای رفع این‌گونه مشکلات خوابگاهی، ایجاد کارگروه ساماندهی خوابگاه‌های دانشجویی در تمامی استان‌های کشور الزامی است.

به گزارش«جام‌جم»، کیوان مرادیان در نشست خبری که روز گذشته به مناسبت هفته خوابگاه‌ها برگزار شد، با اشاره به این‌که در بحث حل اساسی مشکلات خوابگاهی، نیازمند عزم ملی از سوی دستگاه‌های دولتی و مردم هستیم، تاکید کرد: ما معتقدیم که هنوز هم از بسیاری از ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای برای رفع مشکلات خوابگاه‌های کشور استفاده نشده است و با تشکیل کارگروه‌ها در تمامی استان‌ها، می‌توان از امکانات و ظرفیت‌های استانی برای حل مشکلات خوابگاه‌ها بهره برد.

بومی‌گزینی؛ راه‌حلی منطقی

گرچه در «طرح آمایش سرزمین آموزش عالی کشور» بصراحت بر بومی‌گزینی دانشجویان دانشگاه‌ها تاکید شده، اما این طرح همچنان آن‌طور که باید و شاید، رنگ و بوی عملیاتی به خود نگرفته است.

مرادیان درخصوص مزیت‌های بومی‌گزینی برای حل مشکل خوابگاه دانشجویان اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا بومی‌گزینی را به صورت یک فرهنگ درآوریم؛ زیرا تا وقتی که دانشجویی در همان منطقه زندگی خود تحصیل کند، نیازش به بخشی از خدمات رفاهی کاهش می‌یابد و از طرف دیگر، ما هم به همان میزان می‌توانیم کیفیت خدمات خود را ارتقا دهیم.

خیرین به کمک خوابگاه‌ها بیایند

گرچه وظیفه حمایت مالی و صنفی از دانشجویان، تمام و کمال از وظایف دولت است، اما رییس صندوق رفاه دانشجویان معتقد است که در این راه، مجموعه آموزش عالی به کمک خیرین و حمایت‌های مالی آنان برای رفع مشکلات خوابگاه‌ها نیاز دارد.

وی با اشاره به این‌که ما در حال حاضر حدود چهار میلیون و ۱۱۷ هزار دانشجو در سراسر کشور داریم و یک‌چهارم آنها به خوابگاه‌ها نیاز جدی دارند، تصریح کرد: ما حدود ۶۳۰ میلیارد تومان اعتبار توزیع شده در بین دانشجویان داریم که این اعتبارات، درواقع همان سرمایه‌های صندوق است، اما علاوه بر سرمایه‌های صندوق، به کمک خیرین نیز نیاز مبرم داریم.

وی در همین باره افزود: در تهران حدود ۲۰ واحد خوابگاه وقفی داریم که در مقایسه با کل خوابگاه‌های دانشجویی سراسر کشور تعداد قابل توجهی نیست.

زشت و زیبای خوابگاه‌های خصوصی

به گفته مرادیان، امسال اجاره‌بهای خوابگاه‌های کشور ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان افزایش یافته، اما بی‌شک در بسیاری از خوابگاه‌های خصوصی که هنوز هم وزارت علوم بر عملکرد آنها نظارتی ندارد، رقم واقعی افزایش کرایه‌ها بیشتر از این مبالغ است.

وی همچنین با بیان این‌که ما برای تشویق بخش خصوصی برای ساخت خوابگاه‌ها تلاش ویژه‌ای انجام داده‌ایم، ‌عنوان کرد: برای بالا بردن مشارکت بخش خصوصی در زمینه ساخت خوابگاه‌ها، طرح‌های مختلفی ارائه کردیم و برای مثال، ارائه زمین رایگان و اعطای وام‌های چهار تا شش درصدی به بخش خصوصی، از جمله این اقدامات است.

این مسوول اضافه کرد: برای حمایت از بخش‌های خصوصی که در زمینه ساخت خوابگاه‌ها فعالیت می‌کنند، تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب وام چهار تا شش درصدی اعطا شده است البته پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ سال بخش خصوصی اگر مایل باشد، می‌تواند کاربری خوابگاه ساخته شده را هم تغییر دهد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان در پایان نیز از اعطای ودیعه مسکن ۲۵ میلیون تومانی به دانشجویان نخبه متاهل و افزایش ۵۰ درصدی تسهیلات رفاهی به دانشجویان دارای معلولیت سراسر کشور نیز خبر داد.

امین جلالوند – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.