۷۰۰ هزار ایرانی مبتلا به سلیاک می باشند

۲۹خردادماه،

از جمله بیماری های شایع در ایرانی ها سلیاک است که به گندم و جو حساسیت دارند و در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار ایرانی به سلیاک مبتلا می باشند.

حسین علی مددی، فوق تخصص گوارش و تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، گفت: سلیاک، ‌بیماری ناشناخته ای است که اشخاصی که مبتلا به سلیاک می باشند به گلوتن موجود در گندم و جو چاودار حساسیت دارند.

وی عنوان کرد: این بیماری از جمله بیماری های است که در ایران حدود ۷۰۰ هزار نفر به آن مبتلا می باشند.

وی تصریح کرد: از علایم این بیماری مشکلات غددی، اسهال، یبوست، دل درد و کاهش رشد است که گاهی بعضی اشخاص از دوران کودکی متوجه بیماری خود نمی شوند و فرد تا بزرگسالی متوجه حساسیت خود به نان و بیسکویت و کلوچه های گلوتن دار نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: البته در بعضی سس مایونز،‌ماست ها،‌رب گوجه فرنگی، آدامس ها و خمیردندان ها گلوتن وجود دارد و هنوز در ایران مشخص نیست که کدام محصول به چه اندازه گلوتن وجود دارد.

وی در خصوص درمان این بیماری گفت: اولین راهکار، حذف گندم و جو از رژیم غذایی است و مواد غذایی که گلوتن در آنها وجود ندارد پیشنهاد می گردد.

علی مددی در ادامه افزود: ۵ درصد دیابتی ها سلیاک دارند.تشخیص این بیماری از دوران ۶ ماهگی به بعد که کودک به غذاهای کمکی روی می آورد، همچنین درمان این بیماری از لحظه تشخیص امکان پذیر است.

وی در خاتمه گفت: از جمله راه های تشخیص و درمان از طریق آزمایش خون،‌ آندوسکوپی، نمونه برداری از روده کوچک و یا بررسی ژنتیکی است. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.