۷۲ سال با رادیو

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فعالیت رادیو در ایران درسال ۱۳۰۵ با افتتاح نخستین فرستنده‌های بی‌سیم در عمارت کلاه فرنگی تهران آغاز شد اما این تازه آغازی بر پیدایش رادیو در این کشور بود زیرا که سرانجام رادیو در ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۱۹ افتتاح شد.

در ابتدای این راه فعالیت رادیویی وسعت چندانی نداشت و بیشتر اوقات به پخش ترانه و موسیقی می پرداخت و شاید به همین دلیل بود که مردم نیز این رسانه را به عنوان وسیله ای برای پخش موسیقی می شناختند.

بعدها گفتار به رادیو راه یافت و موضوعاتی از جمله متن های ادبی، تاریخ و جغرافیای ایران، کشاروزی، خانه‌داری و مسایل بهداشتی در آن خوانده می شود.

با ورود نمایش به خانواده رادیو، این جعبه کوچک که روی تاقچه خانه های قدیمی جای داشت، به گونه ای مردم را مجذوب خود کرد که در زمان نمایش های پر مخاطب رادیویی، خیابان های پایتخت خلوت می شدند.

رادیو ایران، شبکه جدیدی بود که در سال ۱۳۳۶ به عنوان رادیویی ملی آغاز به کار کرد و فرستنده قبلی رادیو، ‘رادیو تهران’ نام گرفت.

این رسانه کوچک در دوره جدید فعالیت های خود، پخش خبر را نیز در دستور کار خود قرار داد و در دوران جنگ تحمیلی یکی از رسانه های مورد وثوق مردم به شمار می رود به گونه ای که خاطرات رادیویی مردم بخصوص در زمان موشک باران که با صدای آژیر مردم را به پناهگاه فرا می خواند و یا با هیجان خبرهای پیروزی در جبهه ها را مخابره می کرد، هنوز از ذهن ها پاک نشده است.

پس از پایان جنگ تحمیلی، رادیو نیز همچون تلویزیون سیاست توسعه شبکه های رادیویی را در پیش گرفت و همزمان با تاسیس شبکه های تخصصی و تقویت و گسترش شبکه های استانی، فرستنده های رادیویی را نیز توسعه بخشید.

توسعه شبکه های تخصصی یکی از رویکردهای اصلی این رسانه در سال های اخیر بوده است که بر اساس آن شبکه های ورزش، سلامت، اقتصاد، گفت و گو، نمایش، مهارت، آوا، نوا و … تولد یافتند و امسال نیز قرار است دو شبکه جدید که یکی از آنها به کودک و نوجوان اختصاص دارد و دیگری برای پخش آگهی بازرگانی است، به جمع خانواده رادیو افزوده شود.

حضور در عرصه اینترنت و ارایه خدمات به این دسته از کاربران برای عقب نماندن از روند رشد رسانه ای جهان سیاست دیگری است که دنبال می شود و به همین خاطر رادیو اینترنتی ایران صدا در معاونت صدا شکل گرفت که پایگاه اینترنتی آن علاوه بر پخش برنامه ها، کتاب های مختلف را به صورت گویا در اختیار کابران فضای مجازی قرار می دهد.

اهالی رادیو برای هشتمین دهه فعالیت این رسانه چشم انداز توسعه کیفی را نیز فراموش نکرده اند و به همین خاطر است که برگزاری جشنواره های مختلف رادیویی در دستورکار شبکه های مختلف رادیو قرار گرفته است.

تاکید بر ارتقای نویسندگی و اجرا در رادیو، کشف و پرورش استعدادهای جوان و ایجاد فرصت برابر برای همه هموطنان از جمله سیاست هایی است که در قالب برگزاری جشنواره های رادیویی دنبال می شود.

اکنون رادیو با عمر ۷۲ ساله خود نیازمند جایگاهی است تا موزه رادیو در آن تاسیس و برای آیندگان حفظ شود.

به همین خاطر از سال گذشته بازسازی ساختمان رادیو ارگ که محل تولد رادیو و خبرگزاری جمهوری اسلامی (پارس) است، در دستور کار اهالی رادیو قرار گرفت و انتظار می رود با اتمام مرمت این مکان، زمینه برای ایجاد موزه رادیو برای دوستداران این رسانه فراهم شود.

فراهنگ ۲۰۲۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۳۴۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.