۷۲ فتح؛ به ناوگان ملی حفاری می پیوندد/ تجهیز ناوگان ملی حفاری به ۸ دستگاه حفاری ساخت داخل

دستگاه حفاری ۷۲ فتح حداکثر تا دو ماه آینده از سوی جهاد دانشگاهی علم و صنعت به شرکت ملی حفاری ایران تحویل داده می شود.

حیدر بهمنی مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ساخت ۳ دستگاه حفاری خشکی با قدرت ۲۰۰۰ اسب بخار از سوی متخصصان جهاد دانشگاهی علم و صنعت اظهار داشت: از میان این ۳ دستگاه حفاری هم اکنون دستگاه ۷۱ فتح وارد مدار عملیات شده و در میدان نفتی منصوری مشغول انجام عملیات حفاری است.

بهمنی تصریح کرد: دستگاه حفاری ۷۲ فتح نیز حداکثر تا دو ماه آینده از سوی جهاد دانشگاهی علم و صنعت به شرکت ملی حفاری ایران تحویل داده می شود که پس از دستگاه حفاری ۷۲ فتح، دستگاه حفاری ۷۳ فتح هم با فاصله زمانی اندکی به این شرکت  تحویل داده می شود.

وی  تاکید کرد: دستگاه حفاری ۷۱ فتح، ظرفیتی بالغ بر ۲ هزار اسب بخار بوده که ضمن برخورداری از ۳ دستگاه پمپ به سامانه های گرداننده فوقانی و تصفیه سیال حفاری نیز مجهز است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: دستگاه حفاری ۷۱ فتح با اندکی تغییر در تجهیزات آن می تواند در ردیف دستگاه های فوق سنگین (سوپر ریگ) تا اعماق ۱۸ هزار فوت (بالای ۶ هزار متر) حفاری کند.

وی با اشاره به قرارداد سه جانبه میان وزارت نفت، سازمان صنایع دفاع و جهاد دانشگاهی به منظور ساخت ۱۴ دستگاه حفاری خشکی تصریح کرد: انتظار می رود حدود ۶ دستگاه از این ۱۴ دستگاه به ناوگان شرکت ملی حفاری ایران افزوده شود که در نهایت وزرات نفت در این زمینه تصمیم گیری می کند.

بهمنی تاکید کرد: شرکت ملی حفاری ایران برای دستیابی به اهداف برنامه پنجم، افزایش شمار دستگاه های حفاری خشکی و دریایی خود را از ۷۲ دستگاه به ۸۰ دستگاه در پایان سال جاری برنامه ریزی کرده است. این شرکت به موازات تامین دستگاه های حفاری جدید، نسبت به بروزرسانی دستگاه های موجود نیز اقدام و از چند سال قبل با ایجاد مدیریت بازسازی، نوسازی و ارتقا کیفی دستگاه های حفاری این مهم را در دستور کار قرار داده است و هم اکنون بازسازی و تغییر سیستم دستگاه حفاری ۷۹ نصر در دست اقدام است.

گفتنی است، در یک دهه گذشته، ۳۳ دستگاه حفاری خشکی و ۳ دستگاه حفاری دریایی مورب، مدرس و رجایی بازسازی نوسازی و در مدار عملیات قرار گرفته است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.