۷۳ درصد سزارین ها غیر اورژانسی است

پنجشنبه ۱۹ مرداد – ۰۳:۲۳:۰۳ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

نتیجه یک بررسی در یزد نشان داد:

بزرگنمایی:  

نتیجه یک بررسی در یزد نشان داد: ۷۳ درصد سزارین ها غیر اورژانسی است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، پژوهشگر یزدی به بررسی فراوانی و علل سزارین در استان یزد، سال ۱۳۸۸ پرداخت.
بر اساس این گزارش، در این بررسی آمده است: امروزه سزارین به عنوان یک عمل جراحی عادی انجام شده و علاوه بر اینکه بسیاری از تجهیزات و تخت‌های بیمارستانی و افراد مجرب در ارتباط با آن درگیر می‌شوند، میزان مرگ و میر و عوارض در مادرانی که سزارین می‌شوند، بیشتر از زایمان طبیعی است.
در این تحقیق به عنوان گام اول جهت کاهش سزارین، به بررسی فراوانی سزارین و علل آن در استان یزد پرداخته شده است.
بر پایه این پژوهش، روش بررسی این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی بوده که در استان یزد از اول فروردین تا پایان اسفند ۱۳۸۸ به مدت یک سال انجام پذیرفته است. با استفاده از فرم‌های تنظیمی تمامی زایمان‌ها و اندیکاسیون‌های سزارین بررسی شده و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. جمعیت آماری ۲۴۲۴۱ نفر بوده که با نمونه مورد مطالعه معادل بود.
نتایج بررسی نشان داد: ۵/۴۴ درصد کل زایمان‌های استان به روش سزارین انجام شده که ۵/۷۳ درصد آن غیر اورژانسی(الکتیو) و ۵/۲۶ درصد آن اورژانسی بوده است. بررسی علل سزارین نشان می‌دهد که شایع‌ترین علت در سزارین غیر اورژانسی، سزارین قبلی و در سزارین اورژانس، دیسترس جنین بوده است.
نتیجه‌گیری این پژوهش نشان داد: سزارین در مقایسه با آمار جهانی از میزان بالایی برخوردار است. لازم است با ارائه آموزش‌های لازم و افزایش آگاهی افراد نسبت به عوارض سزارین، جهت کاهش آن چاره اندیشی گردد.
گفتنی است: فاطمه قاسمی کارشناس مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یزد مجری این بررسی بوده است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۰۸۱۵۲۷۱۵۲۶۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.