۷۷ درصد وسعت چهارمحال و بختیاری با خشکسالی بسیار شدید مواجه است

به گزارش ایرنا،ˈ محمود عیدیˈ روزیکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری که با حضور معاون وزیر کشور برگزار شد، گفت: این استان که سرچشمه سه رودخانه بزرگ کشور است از سال۸۶ تاکنون با خشکسالی شدید مواجه بوده و در این سال ها بارندگی استان به اندازه یک سال کامل نبوده است.

وی با بیان اینکه میانگین بارندگی چهارمحال و بختیاری ۱۳۲ میلیمتر نسبت به گذشته کاهش یافته است، افزود: بیشترین کاهش بارندگی در شهرکرد، بروجن، کوهرنگ، لردگان، سامان، فرخشهر، بلداجی، مالخلیفه، اردل، فارسان، بن و سورشجان رخ داده است.

عیدی بیشترین حوادث طبیعی چهارمحال و بختیاری را زلزله، سیل، رانش زمین، یخبندان و سرمازدگی، آتش سوزی و طغیان رودخانه ها عنوان و تصریح کرد: هم اکنون مهمترین بلای طبیعی که استان با آن دست به گریبان می باشد، خشکسالی است.

وی ادامه داد: در حوضه های آبخیز کوهرنگ، بهشت آباد، منج بیدله، بازفت، مورز، ونک و کیار به علت تغییر نوع بارش کاهش آبگیری وجود دارد و از ۱۲ دشت استان ۱۰ دشت ممنوعه و از ۸۴۴ رشته قنات ۴۵۲ رشته خشک شده و مابقی نیز بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش دبی دارند.

عیدی اظهار داشت: ۷۳ درصد منابع آبی بخش کشاورزی استان از چاه و چشمه تامین می شد که به دلیل خشکسالی با کاهش ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب در این بخش مواجه شده ایم.

وی با بیان اینکه خشکسالی ۱۷۲ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری وارد کرده، ادامه داد: بیش ازنیمی از روستاها و سه شهرک صنعتی استان با تانکر آبرسانی سیار می شود.

۷۳۶۳/۵۵۸/

انتهای پیام /*

Social@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.