۸۰ درصد از حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ است/ سال گذشته هفت ایرانی مبتلا به هاری شدند

80 درصد از حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ است/ سال گذشته هفت ایرانی مبتلا به هاری شدند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از حیوان گزیدگی‌ها در جهان مربوط به سگ است، گفت: سال گذشته در مجموع هفت نفر در کشور ایران به بیماری‌هاری مبتلا شدند.

به گزارش خبرنگار ایانا، دکتر سیدمحسن دستور ظهر امروز در همایش ملی روز جهانی هاری که به همت وزارت جهاد کشاورزی، کشور و بهداشت در محل سالن اجتماعات موسسه تحقیقاتی سرم سازی رازی مستقر در کرج با اشاره به اینکه بیماری هاری از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، افزود: در این زمینه این سازمان در حوزه مبارزه با بیماری‌ها، مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های حیوانی و انتقال به انسان‌ها اقدامات مختلفی را در راستای مبارزه و جلوگیری از آنها انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: از بین ۱۰ بیماری شایع انتقالی از حیوان به انسان، بیماری هاری یکی از آنها است که در اولویت سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است.

 

بیماری هاری از کشورهای همسایه نیز انتقال می‌یابد

این مقام مسئول ادامه داد: در هر کشوری بیماری هاری به‌عنوان یکی از شاخص‌های بهداشتی مطرح و میزان آلودگی و تلفات انسانی آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

دستور با اشاره به اینکه در تمامی استان‌های کشور کانون‌های بیماری وجود دارد، تصریح کرد: کشورهای همسایه اعم از خاورمیانه، کشورهای شرق آسیا جزو کشورهایی با حجم آلودگی بالا هستند که این امر وظیفه سازمان دامپزشکی را سنگین‌تر می‌کند.

 

اجرای طرح‌های مختلف واکسیناسیون برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: سالانه ۵۵ هزار مورد تلفات در جهان اتفاق می‌افتد که از این میزان ۳۱ هزار مورد مربوط به قاره آسیا و کشورهای همسایه ایران مانند پاکستان، افغانستان و هند است.

وی تأکید کرد: با توجه به شرایط مرزی ایران با دیگر کشورها، مبارزه با بیماری هاری در کشور را سنگین‌تر می‌کند که در این راستا طرح‌های مختلف واکسیناسیون اجرایی می‌شود.

 

۸۰ درصد از حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ است

دستور اظهار داشت: سالانه ۱۰۰ هزار حیوان گزیدگی وجود دارد که ۸۰ درصد از این آمار مربوط به سگ گزیدگی است که باید کنترل شود.

وی همچنین گفت: در راستای رعایت و توجه ویژه به مسائل دامی و بهداشتی، از سوی این سازمان تاکنون اقدامات مختلفی برای کنترل بیماری‌ها به‌ویژه هاری انجام شده به نحوی که سال گذشته در مجموع آمار ابتلا به بیماری هاری در کشور ایران زیر ۱۰ نفر بود این درحالی است که در کشور پاکستان این آمار به بیش از پنج‌هزار نفر رسید.

 

سالانه ۳۵۰ هزار قلاده سگ در کشور واکسینه می‌شود

این مقام مسئول در ادامه افزود: کاهش آمار مبتلا به بیماری هاری در انسان‌ها ناشی از اقدامات مطلوب و ارائه خدمات رایگان به شهروندان در کشور ایران است که باعث کاهش چشمگیر مبتلایان شده است.

دستور خاطرنشان کرد: طی سال گذشته حدود ۳۵۰ هزار قلاده سگ در کشور واکسیناسیون شد که این آمار در سال ۷۰ حدود ۲۵ هزار قلاده بود که یکی از سیاست‌ها در این بخش افزایش میزان واکسیناسیون بود.

 

اعزام اکیپ‌های ویژه به مناطق روستایی کشور

وی بر تشدید اجرای طرح‌های واکسیناسیون دام‌ها در مناطق روستایی کشور تأکید کرد و ادامه داد: در این زمینه اکیپ‌های مربوطه به مناطق روستایی اعزام شدند تا بتوانند از بیماری هاری پیشگیری کنند.

دستور تصریح کرد: نمونه‌برداری از مراکز تشخیص، بازرسی‌های قبل از کشتار در کشتارگاه‌ها، اعزام اکیپ‌های بازرسی به مناطق مختلف ازجمله راهکارها برای مبارزه با این بیماری است./

 

خبرنگار: مهشید رضایی

L-910709-02

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.