۸۰۰ میلیارد تومان؛ مطالبات معوقه پرستاران

رییس کل سازمان نظام پرستاری در آستانه روز پرستار حمایت ویژه رییس جمهوری برای پرداخت معوقات ۸۸۰ میلیارد تومانی جامعه پرستاری که ناشی از طلب بیمارستانها از بیمه هاست را خواستار شد.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) محمد میرزابیگی، معوقات پرستاران در بیمارستان های دولتی را ترکیبی از اضافه کار و کارانه های آنها عنوان کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون به طور میانگین این مطالبات با ۱۰ ماه تاخیر پرداخت می شود و در برخی دانشگاهها مانند دانشگاه خوزستان با معوقات ۲۰ ماهه مواجه هستیم.

بر اساس خبر مهر، وی رقم مطالبات پرستاری در این خصوص را ۸۸۰ میلیارد تومان تخمین زد و افزود: این رقم بر اساس بررسی سراسری از کل کشور و برآوردی که از تمام دانشگاه های علوم پزشکی و بخش های بیمارستانی داشته ایم، به دست آمده است.

رییس کل سازمان نظام پرستاری گفت: این در حالی است که اگر بیمه ها به موقع بدهی خود را به بیمارستان ها پرداخت کنند، آنها قادر خواهند بود که بدهی پرسنل خود را بروز کنند و این حق قانونی با ماهها تاخیر مواجه نشود.

وی تاخیر در پرداخت حقوق و دستمزد پرستاران را موجب کاهش انگیزه خدمت در آنها دانست و افزود: در حال حاضر به دلیل نظام بیمه ای نامطلوب و نبود سیاستگذاری واحد بیمه ای، سیاست های آن با نیازهای مراکز بهداشتی و درمانی تطابق ندارد و همین امر باعث شده که در حوزه پرستاری که جزو زحمتکش ترین افراد تیم درمان هستند با بدهی و عقب ماندگی در پرداخت ها مواجه باشیم.

میرزابیگی اظهار کرد: هم اکنون که در آستانه روز پرستار قرار داریم، انتظار می رود آقای رییس جمهوری با حمایت خاص خود به بیمه ها دستور قطعی برای حل این مساله را بدهد، تا اینکه سختگیری بیش از حد نکرده و بدهی خود را حداقل به میزان طلب پرستاران به مراکز بهداشتی و درمانی پرداخت کنند، یا اینکه اعتبار ویژه ای برای این منظور به وزارت بهداشت اختصاص دهد تا با این حجم از بدهی روبرو نباشد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: این معوقات ناشی از بدهکاری بیمه ها به بیمارستانها است و اگر وزارت بهداشت واقعاً بودجه لازم را داشت، اجازه نمی داد تا این معوقات تا این مرحله تداوم یابد.

وی گفت: با شناختی که از روحیات دکتر هاشمی وزیر بهداشت و حساسیت ایشان به پرداختی پرسنل، سراغ داریم، قطعاً اگر وزارت بهداشت بودجه لازم را در دست داشت، تا کنون اقدام کرده بود.

میرزابیگی افزود: هم اکنون پرداخت مطالبات معوق پرستاران که ناشی از طلب بیمارستانها از بیمه ها است، مستلزم حمایت رییس جمهوری است و امید است ایشان با تدبیر خود به داد پرستاران برسند و تا روز پرستار حداقل بخش عمده ای از این بدهی ها به جامعه بزرگ و خدوم پرستاری پرداخت شود


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.