۸۴ درصد مصرف کنندگان دخانیات در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند

به گزارش دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، ‌استعمال دخانیات عامل بروز یا تشدید کننده بسیاری از بیماریهای مرتبط از جمله بیماریهای قلبی و عروقی، ریه، عفونی، استخوانی، مغزی دستگاه گوارش، کلیه، چشم، شنوایی، دندان ها، کاهش ایمنی بدن، ریزش مو و سرطان ها است.

در بین جوامعی که استعمال دخانیات در آنها در چند دهه اخیر امری متداول شده است، ۹۰ درصد سرطان های ریه، ۱۵ تا ۲۰ درصد سایر سرطان ها، ۷۵ درصد برونشیت های مزمن و ۲۵ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی در سنین ۳۵ تا ۶۹ سال، ناشی از مصرف دخانیات است.

همچنین اعلام شده بیش از ۴۰درصد افراد و تعداد ۷۰۰ میلیون کودک یا نیمی از کودکان جهان در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار هستند.

مصرف قلیان نیز مانند سایر مواددخانی زیان آور است و مصرف کنندگان قلیان در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می کنند.

افراد سیگاری که به طور متداول هشت تا ۱۲ نخ سیگار در روز استفاده می کنند به طور متوسط با ۴۰ تا ۷۵ پک که به مدت پنج تا هفت دقیقه به طول می انجامد حدود پنج تا شش دهم لیتر دود استنشاق می کنند این در حالی است که مصرف کنندگان قلیان در هر وعده استفاده که به طور متداول ۲۰ تا ۸۰ دقیقه طول می کشد حدود ۵۰ تا ۲۰۰ پک می زند که هر هر یک به طور متوسط حاوی ۱۵ درصد تا یک لیتر دود است.

اجتمام**۹۱۰۵** ۱۵۶۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۸۸۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.