۸۷ درصد کودکان سازمان بهزیستی فاقد سرپرست موثر هستند

462.jpg

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: ۸۷ درصد کودکان سازمان بهزیستی فاقد سرپرست موثر هستند و ۱۳ درصد نیز پدر، مادر و جد پدری ندارند.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، الوند در نشست خبری سازمان بهزیستی کشور که به مناسبت روز جهانی کودک برگزار شد، با اشاره به برگزاری هفته کودک با مشارکت دستگاه‌های متولی، اظهار کرد: این برای نخستین بار است که کمیته رشد و تکامل یکپارچه با محوریت سازمان بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و ۱۶ دستگاه زیرمجموعه تشکیل شده و به صورت هماهنگ برای هفته ملی کودک برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به نگهداری ۲۲ هزار و ۵۰۰ کودک تحت پوشش سرپرستی سازمان بهزیستی کشور، گفت: از این تعداد سالانه هزار و ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کودک ترخیص می‌شوند.

به گفته مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، سیاست محوری سازمان بهزیستی در زمینه کودکان فاقد سرپرست، نگهداری آنها در خانواده‌های جایگزین مناسب است.

الوند ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد کودکان تحت پوشش بهزیستی در خانواده‌های مناسب جایگزین شده‌اند و حدود ۹۰۰۰ نفر نیز در بیش از ۴۹۱ خانه کودک و نوجوان و مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند.

به گفته وی، ۷۶ درصد مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی بنا بر اصل ۴۴ قانون اساسی، بر اساس ضوابط سیاست‌های این سازمان به بخش خصوصی واگذار شده، اما همچنان تکلف مراکز نگهداری از کودکان صفر تا سه سال بر عهده سازمان بهزیستی است.

بنا بر اظهارات الوند، بیش از ۸۷ درصد کودکان تحت پوشش بهزیستی، فاقد سرپرست موثر و با صلاحیت هستند و ۱۳ درصد نیز فاقد پدر و مادرند، اما به استناد قوانین کشور، کودکی واگذار می‌شود که فاقد پدر، مادر و جد پدری باشد و بدین‌ترتیب سالانه تنها هزار و ۲۰۰ کودک واگذار می‌شود.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور افزود: ۸۷ درصد از مجموع ۹ هزار و ۵۰۰ کودکی که در مراکز سازمان بهزیستی به سر می‌برند، دارای پدر، مادر و یا جد پدری بوده و نمی‌توان آنها را به عنوان فرزند واگذار کرد و تنها شرایط امین موقت را دارا هستند.

وی در ادامه اعلام کرد: بر اساس آمارهای شش ماهه نخست سال جاری، ۵۵۰ کودک به فرزندخواندگی داده شده‌اند.

الوند در ادامه با اشاره به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، گفت: در حال حاضر فرزندخواندگی بر طبق قانون حمایت از کودکان مصوب ۲۹ اسفند ۱۳۵۳ انجام می‌شود و در حال پیگیری هستیم تا قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان به تصویب برسد و طی یکی دو جلسه آینده کمیسیون‌های اصلی و فرعی مجلس شورای اسلامی این امر به تصویب خواهد رسید.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به شرایط فرزندخواندگی، گفت: تنها ۱۳ درصد کودکان حاضر در مراکز بهزیستی، شرایط فرزندخواندگی را دارا هستند و در این میان سازمان بهزیستی متولی استیفای حقوق این کودکان است و نه متولی استیفای حقوق متولیان فرزندخواندگی.

وی افزود: لازم است حداقل پنج سال از زندگی زوج‌های متقاضی فرزندخواندگی گذشته باشد و حداقل سن یکی از این زوج‌ها ۳۰ ساله بوده و تمکن مالی لازم برای گرداندن زندگی کودک را داشته باشد.

الوند در ادامه با انتقاد از افرادی که عنوان می‌کنند شرایط سازمان بهزیستی برای واگذاری کودکان به فرزندخواندگی سخت است، گفت: بر طبق قانون و شرع ما، فرزندخوانده‌ها ارث نمی‌برند، بنابراین ضروری است راهکاری اندیشیده شود تا آینده‌ آنها تامین شود و بدین‌ منظور لحاظ شده تا یک سوم اموال متقاضی به نام فرزندخوانده شود و یا امکانات و هزینه‌های لازم برای تامین آتیه فراهم شود.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از اجباری بودن مشاوره‌های فرزندپذیری برای متقاضیان فرزندخواندگی خبر داد و گفت: برخی از متقاضیان برای فرار از مشکلی دیگر اقدام به پذیرش کودکان می‌کنند و این در حالی است که پذیرش سرپرستی کودک نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بر مسوولیت‌های زندگی مشترک نیز می‌افزاید.

وی در ادامه افزود: قانون جدید اجازه می‌دهد تا ایرانیان تبعه مقیم خارج نیز بتوانند کودکان را به فرزندخواندگی قبول کنند، ضمن اینکه بر طبق قانون پیشین و فعلی، اتباع خارجی مقیم نیز می‌توانند فرزندخوانده داشته باشند.

الوند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت بیش از ۱۵ هزار مهدکودک در سراسر کشور گفت: حدود هفت هزار و ۲۰۰ مهد از این تعداد روستامهد بوده و بر اساس وظایف سازمان بهزیستی در زمینه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در مناطق روستایی ایجاد شده است.

به گفته مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، نزدیک به ۳۰۰ مهد نیز در مناطق حاشیه‌ای آسیب‌خیز ایجاد شده و به این ترتیب ۶۵۰ هزار کودک زیر شش سال از خدمات یکپارچه رشد و تکامل برخوردار شده‌اند.

به گفته وی، برای نخستین بار محتواهای آموزشی در چهار بخش و در قالب بسته‌های هفت جلدی با محوریت رشد و تکامل یکپارچه، پکیج‌های ۱۰تایی آموزش‌های مفاهیم دینی، کتاب یک جلدی شیوه‌های علمی جهت ارائه مفاهیم دینی در مهدهای کودک ویژه مربیان و پکیج آموزش مهارت زندگی ویژه گروه زیر شش سال منتشر شده و در اختیار مهدها قرار می‌گیرد.

الوند در ادامه با اشاره به اعلام شهریه مهدهای کودک در شهریور ماه گفت: این نخستین بار است که شهریه مهدها به صورت منطقه‌ای و استانی و با حضور نمایندگان ذی‌ربط تشکیل می‌شود و بدین‌ترتیب شهریه‌ها افزایشی حداقل ۱۱، حداکثر ۲۱ و به طور میانگین ۱۷ درصدی یافته و این در حالی است که نرخ تورم ۲۲٫۵ درصد است و بدین‌ترتیب نرخ افزایش شهریه مهدها پایین‌تر از نرخ ۲۲٫۵ درصدی تورم است.

به گفته مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، مهدهای کودک نیز حداکثر می‌توانند چهار کلاس فوق‌ برنامه با رضایت والدین و با افزایش شهریه پنج درصدی برای هر کلاس اعمال کنند.

الوند در ادامه با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی اعطای طرح یک وعده غذای گرم در روستامهدها، گفت: اعتبار این طرح در سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان بود که در سال جاری به ۱۴ میلیارد تومان افزایش یافت.

به گفته وی، ۱۵۰ هزار کودک روستامهدها از منافع این طرح استفاده کرده و با افزایش تعرفه‌ها، سرانه هر کودک از ۵۵۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در ادامه خبر داد: استان‌‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به طور کامل تحت پوشش طرح یک وعده غذای گرم قرار می‌گیرند.

به گفته الوند، بر اساس آخرین تن‌سنجی‌های وزارت بهداشت، بیش از ۵۰ درصد شاخص‌های سوء تغذیه در کودکان روستامهدها با اجرای طرح یک وعده غذای گرم مرتفع شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.