۹ درصد از مرگ و میر در دنیا مربوط به تصادفات است

۹ درصد از مرگ و میر در دنیا مربوط به تصادفات است

شبکه ابران/ پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب شب گذشته در بیمارستان فوق‌تخصصی میلاد آغاز به کار کرد.
پروفسور مجید سمیعی جراح مغز و اعصاب و رئیس سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب در جمع خبرنگاران گفت: امروزه تعداد افرادی که بر اثر سانحه تصادف جان خود را از دست می‌دهند زیاد است. از این رو در دنیا سعی می‌شود تا با استفاده از شیوه‌های اصولی از بروز حوادث رانندگی جلوگیری شود چون علاوه بر هزینه بالایی که برای درمان مصدومان دارد بسیاری بر اثر تصادف معلول می‌شوند.
وی افزود: متأسفانه در کشورهای در حال پیشرفت با بهبود وضع اقتصادی، آمار تصادفات آنها نیز افزایش می‌یابد چون امکان دسترسی به خودرو در آنها مهیا شده و اغلب صاحب خودرو هستند. از این‌رو در این کشورها، تعداد تصادفات به دو برابر افزایش می‌یابد.
به گفته پروفسور سمیعی، مهمترین مسئله‌ای که باید همه دنیا به آن توجه داشته باشند این است که در هنگام بروز تصادف چه اقداماتی باید انجام داد. این مسئله در کشورهای مختلف با توجه به تجهیزات آنها مختلف است.
وی تصریح کرد: باید گفت که هنگام تصادف، زمان رسیدن به صحنه تصادف و ارسال مصدوم به بیمارستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رسیدن بموقع و استفاده از آمبولانس‌های مجهز به همراه تیم متخصص می‌تواند جان بسیاری از مصدومان را نجات دهد.
رئیس پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب که در بیمارستان میلاد سخن می‌گفت، افزود: اگر آمبولانس‌ها مجهز باشند و تیم متخصص در صحنه تصادف حضور یابند می‌توان تا رسیدن مصدوم به بیمارستان کارهای مقدماتی و احیایی برای مصدوم به وسیله متخصصین انجام داد. چون مغز آمادگی نو شدن را دارد و می‌تواند وقتی دچار ضایعه مغزی بر اثر تصادف شد، با تمرین و کمک از سلول‌های مجاور دوباره احیا شود.
وی گفت: امروزه با استفاده از روش‌های نو و علمی جدید می‌توان کمک بزرگی به مصدومان تصادفات انجام داد.
پروفسور سمیعی درپاسخ به این سؤال که ایران در چه مرحله‌ و درجه علمی در این باره قرار دارد، گفت: هدف از برگزاری این سمپوزیوم ارائه گزارش از اقدامات انجام شده و یا در حال انجام است که ببینیم کجا هستیم و کجا باید باشیم.
وی همچنین یادآور شد: ۹ درصد از مرگ و میر در سراسر دنیا مربوط به تصادفات است و هر ساله در دنیا ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند که اغلب آنها در گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال هستند.
وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به هزینه‌های هنگفتی که تصادفات بر جای می‌گذارد، با استفاده از روش‌های نو و ارتقای سطح ایمنی خودرو در دنیا بتوان آمار تصادفات را کاهش داد.
پروفسور سمیعی به پروژه در حال احداث در منطقه ۲۲ اشاره کرد و گفت: ساختمانی که در منطقه ۲۲ در حال احداث است یکی از بزرگترین مراکز علوم مغز و اعصاب در ایران خواهد بود که در دنیا بی‌نظیر است.
وی افزود: ساخت این ساختمان از نظر معماری پیچیده و مشکل است اما با کمک ایرانیان امیدواریم تا پایان سال آینده از این پروژه بهره‌برداری کنیم.
وی تصریح کرد که با افتتاح این پروژه از اساتید برجسته که قشر جوان نیز هستند استفاده خواهد شد.


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.