۹ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند

‘حسین نحوی نژاد’ روز چهارشنبه در نشست شورای ساماندهی سالمندان خراسان جنوبی در بیرجند افزود: بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت سالمندان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که حدود ۳/۷ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دادند.

وی همچنین تعداد افراد سالمندی را که در مراکز نگهداری سالمندان زندگی می کنند ۱۲ هزار نفر در سطح کشور اعلام کرد.

او گفت: هفت درصد سالمندان نیز به تنهایی زندگی می کنند که این افراد نیازمند توجه بیشتری هستند.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان همچنین بر توجه بیشتر به سالمندانی که فرزند ندارند، زنان سالمند و یا سالمندانی که از بیماری رنج می برد تاکید و بیان کرد: طرحهای تحقیقاتی در مورد سالمندان از سوی این شورا مورد حمایت قرار گیرد.

وی با اشاره به چالشهای فرآروی سالمندان افزود: باورهای غلط جامعه از سالمندان مبنی بر اینکه آنها افرادی ناتوان هستند که فقط باید در پارک بنشینند از جمله این چالشها است که باید تلاش کنیم با فراهم کردن زمینه توانمندی سالمندان این باور را تغییر دهیم.

نحوی نژاد با بیان اینکه رعایت حقوق سالمندان اجرایی نمی شود گفت: با وجود اینکه بسیاری از دستگاهها در امور سالمندان فعالیت دارند اما این قشر حقوق پشتیبان ندارند که در این راستا باید قوانین پشتیبان برای تسهیلات و رفاه سالمندان وضع شود.

وی با اشاره به تدوین سند ملی سلامت سالمندان افزود: در بحث سالمندان باید به جای درمان، پیشگیری مورد توجه باشد و آزمایشهای لازم برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مختلف در این قشر انجام شود.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ادامه داد: قانون برنامه سوم و چهارم توسعه به سالمندان توجه کرده و شورای ملی سالمندان هم این ظرفیت را دارد و نیز از ظرفیت بخش خصوصی باید در این زمینه استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه سند جامع سالمندی در کشور تدوین شده افزود: در این سند به تمام قوانین بالادستی و تعیین وظایف هر یک از دستگاهها در این راستا توجه شده که امیدواریم با تصویب مسئولان ذیربط این سند به جامعیت لازم برسد.

او بر تصویب بیمه مراقبتی سالمندان نیز تاکید و بیان کرد: در صورتی که شورای عالی بیمه این نوع بیمه را تصویب کند سالمندان می توانند از مزایای بیمه به صورت بلندمدت و کوتاه مدت بهره ببرند.

وی در ادامه از راه اندازی بنیادهای فرزانگان در تمامی استانهای کشور خبر داد و گفت: محورهای تاکید شده برای ایجاد این بنیادها شامل محورهای رفاهی، آموزشی، عقیدتی، سیاسی و پایش سلامت جسمی و روحی سالمندان است.

او ادامه داد: کلیات طرح در دبیرخانه شورای ملی سالمندان به تصویب رسیده و به استانها ابلاغ شده که در این زمینه باید فضاهایی برای بنیاد فرزانگان تشکیل تا سالمند با ورود به آن از خدمات مختلف از جمله تست سلامت و گذران اوقات فراغت برخوردار شود.

۶۶۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۸۴۳۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.