۹ کشور برای کسب ریاست سازمان تجارت جهانی در رقابت می باشند

۱۱م دیماه ،

خبرگزاری فرانسه از تلاش ۹ کشور برای به دست آوردن سمت مدیر کل سازمان تجارت جهانی و جایگزینی ˈپاسکال لامیˈ گزارش داد که قرار است به زودی انتخاب شود.

در این گزارش خبرگزاری فرانسه، نامزدان کشورهای مختلف برای تصدی گری ریاست سازمان تجارت جهانی معرفی شده و سابقه مرتبط آنان مورد بررسی قرار گرفته است.

آخرین نامزد معرفی شده برای این پست، ˈروبرتو آزوه دوˈ نماینده برزیل در سازمان تجارت جهانی است که نام وی روز جمعه در لیست نامزدها قرار گرفت. وی از سال ۲۰۰۸ در این سازمان فعالیت داشته است.

ˈهرمینیو بلانکو مندوزاˈ، نامزد مکزیکی این پست نیز یک اقتصاددان و وزیر اقتصاد پیشین این کشور بوده که رهبری تیم کشورش را در مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی بر عهده داشت.

مندوزا همچنین به عنوان نماینده مکزیک در سری دوره های مذاکراتی که سال ۱۹۹۵ پیش از تشکیل سازمان تجارت جهانی در اروگوئه برگزار شد، شرکت داشت.

از کشور کاستاریکا نیز ˈآنابل گنزالزˈ وزیر تجارت جهانی خود را به عنوان نامزد معرفی کرد.

کره جنوبی و نیوزلند هم وزرای تجارت خود را معرفی کردند که به ترتیب ˈتاهه ئو بارکˈ و ˈتیم گروسرˈ می باشند.

از سوی اردن، ˈ احمد نینداویˈ وزیر پیشین این کشور معرفی شده است.

کشور اندونزی هم ˈماری پانگستوˈ وزیر گردشگری کنونی و وزیر تجارت پیشین خود را برای این سمت مناسب می داند.

این رقابت زمانی آغاز شد که کشور غنا در ۱۷ دسامبر قبل ˈالن جان کوادو کیه رماتنˈ وزیر تجارت پیشین خود را برای اشغال این پست نامزد کرد و کنیا نیز در همین راستا ˈامینه محمدˈ را پیشنهاد کرده است.

۱۵۸ کشور عضو سازمان تجارت جهانی تنها تا امروز (دوشنبه) مهلت داشتند نامزدان خود را معرفی کنند و این بخش تجاری سازمان ملل تا پایان ماه مه سال بعد تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

لامی که یک فرانسوی است، اولین بار در سال ۲۰۰۵ و با وجود سه نامزد دیگر از کشورهای برزیل، موریس و اروگوئه، به عنوان مدیرکل سازمان تجارت جهانی انتخاب شد و توانست در سال ۲۰۰۹ در نبود رقیب دیگری، برای دومین دوره در سمت خود ابقا شود.

شورای عمومی سازمان تجارت جهانی موظف است مدیرکل خود را با توجه به اجماع عمومی انتخاب کند و نامزدانی که شانس کمتری برای این پست دارند، خود را کنار می کشند.


sadkhabar.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.