۹۰درصد مسمومیت ها در خانه اتفاق می افتد

تقریبا ۹۰ درصد مسمومیت ها در خانه ایجاد می شود ، بنابراین اقدامات پیشگیرانه می تواند به طور قابل توجهی از مسمومیت های اتفاقی توسط کودکان پیشگیری کند.

زهرا ایازی، کارشناس ارشد پرستاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: مسمومیت ها در اثر تماس های عمدی یا اتفاقی با مواد دارویی یا شیمیایی که می توانند آسیب رسان باشند،اتفاق می افتد.سالانه هزاران مورد مرگ در اثر مسمومیت های دارویی در دنیا گزارش می شوند.

وی گفت: مسمومیت های تصادفی عمدتاً در بچه ها و بزرگسالان بالای ۵۰ سال رخ می دهند درصورتی که مسمومیت عمدی در سنین نوجوانی و جوانی دیده می شوند. شناخت الگوی مسمومیت ها به پیشگیری از آنها کمک شایانی می کند. همچنین کاهش موارد مسمومیت های اتفاقی و سایر انواع آن به مسمومیت های ناشی از شغل نیز کمک می کند.

ایازی تصریح کرد: تقریبا ۹۰ درصد مسمومیت ها در خانه ایجاد می شود.بنابراین اقدامات پیشگیرانه می تواند به طور قابل ملاحظه ای از مسمومیت های اتفاقی توسط کودکان پیشگیری نماید.

وی خاطرنشان کرد: در جوامع مختلف سالانه مطالعات زیادی در مورد نقش سموم و مسمومیت ها انجام می شوند. اصلاح این نگاه در جامعه و نیز استفاده از ابزار موثر آموزشی و تثبیت مراکز اطلاع رسانی سموم و مسمومیت ها در کاهش مرگ و میر و آسیب های اجتماعی ناشی از داروها و سموم می تواند نقش بسیار موثر و جدی داشته باشند. اقداماتی که در برخی از جوامع توسعه یافته توانسته به میزان تا ۵۰ درصداز موارد مسمومیت تصادفی جلوگیری نماید./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.