۹۰ درصد لخته شدن خون، در رگ های پا رخ می دهند

اردیبهشت ۱۴۰۳

همانطور که خون ریزی های زیاد باید درمان شوند، انعقاد خون در رگ ها نیز مشکلاتی به همراه دارد. آیا می دانید لخته شدن خون در رگ ها چه عواقبی خواهد داشت؟

دکتر ابراهیم عرب، متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عدم تشخیص به هنگام لخته شدن خون در سرخرگ ها مرگ بیمار را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه چند مسئله سبب لخته شدن خون در سرخرگ ها می شود افزود: تصادفات، ضربه خوردن و شکستگی ها سبب این بیماری ها خواهند شد.

وی همچنین اشاره کرد: احتمال لخته شدن خون در رگ ها بعد از انجام عمل های جراحی و همچنین بعد از زایمان در خانم ها نیز وجود دارد. اشخاصی که مبتلا به بیماری واریس می باشند و یا مشکلاتی در سیاهرگ های بدن دارند و همچنین خانم هایی که از دارو های خاصی استفاده می کنند هم مستعد این بیماری می باشند.

عرب در ادامه افزود: بستری شدن به مدت طولانی و همچنین سن بالا نیز خطر ابتلا به این بیماری را تشدید می کنند.

عمل های جراحی و همچنین بعد از زایمان در خانم ها نیز وجود دارد. اشخاصی که مبتلا به بیماری واریس می باشند و یا مشکلاتی در سیاهرگ های بدن دارند و همچنین خانم هایی که از داروهای خاصی استفاده می کنند هم مستعد لخته شدن خون در رگ ها می باشند.

عرب در ادامه گفت: بستری شدن به مدت طولانی و همچنین سن بالا نیز خطر ابتلا به این بیماری را تشدید می کنند.

این متخصص قلب گفت: اگر این بیماری  به صورت حاد باشد باید به صورت اورژانسی درمان شود. در این صورت برای بیمار استراحت مطلق تجویز خواهد شد و با درمان دارویی بعد از ۳ تا ۶ ماه لخته خون از بین می رود.

وی با بیان اینکه لخته شدن خون در سرخ رگ ها بسیار خطرناک است افزود: اگر این لخته ها در مدت ۶ تا ۱۰ ساعت رفع نشود سبب سیاه شدن آن عضو می شود و در نتیجه اگراقدام نشود سبب از بین رفتن بافت های بدن و قطع عضو و در مواردی هم سبب مرگ خواهد شد. این نوع لخته خون در رگ ها به وسیله جراحی درمان میشود.

عرب در پایان گفت: این بیماری در ۹۰ درصد موارد اندام های تحتانی و در ۱۰ درصد اندام های فوقانی را تحت تاثیر قرار می دهد. لخته شدن خون در پا با درد، تورم و تب همراه است و در ریه ها علائم ریوی و تنگی نفس و در سرخرگ ها علاوه بر درد سبب تغییر رنگ عضو درگیر و در نتیجه از بین رفتن بافت ها می شود./ ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.