۹۵۰ کودک بازمانده از تحصیل مناطق عشایری امسال وارد مدرسه می‌شوند

۰۷م آذر ،

21-230.jpg

معاون وزیر آموزش و پرورش از شناسایی و جذب ۲۵ هزار دانش آموز لازم التعلیم بازمانده از تحصیل در سال جاری خبر داد و گفت: تا پایان برنامه پنجم باید ۹۶ هزار دانش آموزا بازمانده از تحصیل را تحت پوشش قرار دهیم.

فاطمه قربان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهٔ اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه برای پوشش حداکثری دانش آموزان بازمانده از تحصیل افزود: در برنامه پنجم توسعه برگزاری دوره‌های آمادگی یک ماهه در مناطق عشایر و کمتر توسعه یافته، برگزاری کلاس‌های جبرانی تقویتی برای این دانش آموزان و شناسایی و حمایت از دانش آموزان این مناطق مورد تاکید واقع شده است.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق برنامه پنجم توسعه امسال ۲۵ هزار نفر از دانش آموزان را شناسایی و جذب خواهیم کرد، تصریح کرد: با توجه به پراکندگی دانش آموزان بازمانده از تحصیل در اقصی نقاط کشور، نتایج نهایی شناسایی و احصاء آنها توسط استانها تا پایان سال نهایی شده و به آموزش و پرورش ارسال می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: از ۲۵ هزار نفری که امسال هدفگذاری شده، قطعا تعدادی مربوط به کودکان استثنایی، بخشی مربوط به اشخاصی است که فوت کرده‌اند و در شناسنامه آنها ثبت نشده است و همچنین بخشی نیز مربوط به مهاجرت به سایر بخشها و مناطق و حتی خارج از کشور است که باید به تفکیک مشخص شود.

وی با بیان اینکه آمار واقعی بازماندگان از تحصیل کمتر از این تعداد خواهد بود، تصریح کرد: سال قبل در استان سیستان و بلوچستان ۷۵۰۵ نفر بازمانده از تحصیل شناسنایی شد، این در حالی است که در یکی از استانها تنها هفت بازمانده از تحصیل شناسایی و جذب شد؛ لذا این پراکندگی در استانها وجود دارد.

قربان با بیان اینکه در حال حاضر ۹۸٫۴ درصد کودکان لازم التعلیم تحت پوشش آموزش‌های ابتدایی قرار دارند، عنوان کرد: برای سال تحصیلی جاری مقرر شده ۹۵۰ نفر از کودکان بازمانده از تحصیل مناطق عشایر جذب آموزش و پرورش شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش وضعیت پوشش تحصیلی ایران را در مقایسه با کشورهای خاورمیانه، منطقه و جهان عالی توصیف کرد و گفت: طبق آمارهای جهانی در هر کشوری پوشش بالای ۹۷ درصد امتیاز عالی می‌گیرد و آموزش و پرورش ایران توانسته این پوشش را از مرز ۹۸ درصد عبور دهد.

وی ریشه کنی بیسوادی را تنها وظیفه آموزش و پرورش تلقی نکرد و گفت:‌ برای اینکه بیسوادی به طور مطلق حذف شود باید فرهنگ سازی مناسب از سوی سایر نهادها و دستگاه‌های مربوطه صورت بگیرد، چرا که داشتن آموزش ابتدایی حداقل نیاز یک فرد است که باید آن را داشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد تا با فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی کودکان لازم التعلیم انجام می‌دهد و همچنین همکاری دستگاه‌های دیگر، سال ۱۴۰۴ ایران عاری از بیسوادی داشته باشیم، هرچند که هدف آموزش و پرورش ریشه کنی بیسوادی تا پایان برنامه پنجم توسعه و حتی زودتر از آن است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.